1000 mapper

Tags:    php

Hej, udviklere

Ville en hjemmeside blive påvirket hvis der var 1000 eller måske 10000 mapper? Altså jeg arbejder lidt med Wordpress multisite, og hvis jeg nu har 1000 blogs på den, og jeg skal indtaste blog.minside.dk hvor den derefter skal finde blog/ mappen, vil det tage længere tid eller hvordan? Et sted jeg kan læse mere om ting som dette?

Håber I forstår!

7 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 6 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Det korte svar, ja det vil tage længere tid. Men jeg vil nok se på spørgsmålet fra en anden vinkel:

Hvornår kommer du i den situation, at du skal have 1.000 eller 10.000 blogs på en side?

Den slags er registreret i en database, og ikke noget man skal belaste filsystemet med.

Hvis du bruger samme tema på 1.000 blogs, hvad vil du så personliggøre? :o)

Du personligører indholdet i en blog ved div. indstillingsmuligheder - værdier der gemmes i databasen.
Antag at situationen sker, at du får 1.000 blogs. Hver af disse 1.000 blogs står registreret som en record i en database. Indstillinger og lokal data for hver enkelt blog, vil så eksistere i databasen. Det kan være navn, subdomæne, lokaltid og meget andet.

Tænker du filsystemet, så er et meget godt eksempel, som du selv er inde på, brugen af temaer.
Hvis du har 1.000 blogs liggende unikt i filsystemet, så vil du også have mindst lige så mange temaer. Vælger du så at udvide dit udvalg af temaer, med bare et tema, så har du pludselig 2.000 temaer liggende for 1.000 blogs. Finder du så en systemfejl, som har indflydelse på temaet, så er der 2.000 temaer der skal tilpasses.
For det første er det uhensigtsmæssigt og uoverskueligt at arbejde med, og for det andet lægger du en unødvendig stor belastning på filsystemet.

En database kan eksistere i RAM, det kan filer ikke.

Jeg tænker på fx hvordan wordpress.com gør det, er det så ment bare at have hardware i orden?

Giver ikke mening! Hvis jeg bruger samme tema på hver 1000 blogs hvordan kan jeg så personligsere et til hver blog :-)??

Men så forstår jeg ikke hvordan Wordpress gør det.

Hvis du har 100 blogs og 10 temaer, hvordan kan du så rediger i dine HTML koder, for at personligsere dit tema? Hvis nu du har et tema du ikke ønsker skal have en rød baggrund, hvordan ved den så at det er din blog, der ikke skal have en rød baggrund ?

Håber du forstår :-)

Det er mere komplekst end som så. Grundlæggende handler det om at du har et grundsystem, som du udvider med de muligheder og funktioner du ønsker.

Nu kender jeg ikke wordpress.com i detaljen. Men uden tvivl har de et standard tema, med en række indstillingsmuligher. F.eks. at sætte en rød baggrund. Indstillingen indlæses som en dynamisk værdi fra en database. Og hvis temaet mangler en mulighed, udvikles denne så den er generel for alle, men kan tilpasses individuelt.

Eksemplet med baggrundsfarven vil være at man udvikler en mulighed for at ændre baggrundsfarven, generelt for alle. Individuelt kan man så ændre selve farven, der gemmes i databasen.

t