pagination

Tags:    php

Hej, udvikler!

Jeg har nu i et stykke tid søgt efter en artikel der kunne hjælpe mig med at lave et pagination script.

Det jeg ønsker at gøre er at hvis man er på side:

pagn.php?id=1 = 123456
pagn.php?id=2 = 234567
pagn.php?id=3 = 345678

Håber I forstår!

Jeg set på forskellige artikler, men nogle af dem virker totalt uoverskueligt og alt for mange linjer koder, end hvad jeg mener der bør skrives.. Ellers er det jo bare mig.

Ellers må I have en god søndag aften :-)

9 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 7 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Paginering er meget enkelt.

Det går ud på at bestemme det total antal records du vil paginere mellem. Derefter dividere du med det antal records du vil vise pr. side, for at slutte af med det antal sider du skal lave paginering for.

Så er det meget simpelt for($i=0;$i<$antal_side;$i++) { echo '<a href....>'; }

Linket består så af din URL grundstamme hvor du tilføjer et query element ( Tilføjes som ?page=x på din URL og læses via $_GET ).

I dit gennemløb kan du så lave en betingelse: if($_GET['page'] == $i) { //... giv nuværende side en anden farve }

Slutteligt kan du tilføje en masse if'er foran og bagved der bestemmer om man kan gå til side 1 eller sidste side.

Ca. som nedestående side også vil forklare det:
http://www.phpfreaks.com/tutorial/basic-pagination

Nej.

Hvis du ikke vil arbejde for det, så må du finde noget via google: https://www.google.dk/search?q=simple+pagination+php

Og simplicitet kommer med forståelse. :)

Indlæg senest redigeret d. 01.06.2014 21:06 af Bruger #10216
Hvad skal dette script gøre godt for?.

Er det for at bladre videre eller?

Kan se du skriver = 123456, 234567, 345678 - i hvilken funktion gør det godt for? :)

Jamen hvis man er på side 100 gider man da ikke at se 123456789 10 11 12 13 osv

Men kun de 7 relevante. Altså det er en normal pagnition handler om.

Okay, tænker du lidt ligesom det her -> Link

Præcis!

Men er der en simplere måde at gøre dette på?

Det var bestemt ikke som jeg ikke ville arbejde for det. Jeg synes bare at når jeg kigger på pagination at det virker alt for uoverskueligt lige meget hvor jeg kigger henne. Misforstår mig ikke, som i at jeg beder andre om at lave det for mig, jeg ønsker blot at få bedre forståelse af den tid jeg har brugt på at søge, men ifølge dig kan det så ikke lade sig gøre. Øv.

Så må jeg gå mere i dybden og måske skabe en mulighed for at gøre det mere overskueligt, så andre også kan få glæde af det :-)

I skal have tak for hjælpen! ;-)

Et lignende script havde jeg også lavet, jeg ville så ment bare gerne have det lidt mere avanceret, men også simplere - Og de 2 ting hænger desværre ikke altid sammen.

Men jeg leger lidt videre og tak for hjælpen :-)

For at citere et par legender:

"Simplicity is the ultimate sophistication."
- Leonardo da Vinci

“Complex things are easy to do. Simplicity's the real challenge.”
- Robert James Waller, The Bridges of Madison County

:o)

Indlæg senest redigeret d. 01.06.2014 23:53 af Bruger #10216
t