I stedet for at kaste dig ud i så mange forskellige sprog på én gang, så bør du vælge et og fokusere på det. Når du så mestrer et af sprogene, så er det meget nemmere for dig at gå videre til et andet.
Personligt er jeg glad for C# og synes det er et godt programmeringssprog. Det kan også bruges til hjemmesider.
Det meste programmering minder om hinanden i de forskellige sprog. Vel er sprogene forskellige mht. syntax, og visse ting skal gøres anderledes. Samtidig er det vidt forskelligt hvad der findes af API'er i miljøerne, men i sidste ende er en løkke en løkke og en betingelse er en betingelse.
Mit råd er at starte i det små. Lad være med at tro at du kan sætte dig ned, og lære at mestre alle principperne i et sprog på så kort tid. Start med en simpel problemstilling du vil løse, og så byg det hele mere og mere op i takt med at du får mere og mere viden og erfaring.
Hvorfor mener du ikke at PHP kan bruges til noget software? Er det fordi du vil have lave programmer og apps i stedet? SQL er i øvrigt nok den lagringsmetode der er aller mest udbredt - det er meget relevant at lære. Databaser er et vigtigt element i software udvikling!
Da jeg selv skulle i gang for en del år tilbage, startede jeg med lidt mIRC scripting. Det var der interresen var det på tidspunkt. Senere gik jeg i gang med hjemmesider i HTML og ASP (classic). Derefter skiftede jeg til PHP og mySQL. Jeg gik lidt i stå derefter, fik nogle andre interesser, men under min uddannelse som datamatiker arbejdede vi med C#, Java og ASP.NET. Her gav min erfaring i PHP mig et kæmpe forspring. I dag er jeg ansat som .NET udvikler, og arbejder primært med apps og hjemmesider - alt sammen selvsagt i .NET.
Kan godt forstå du føler at det er sværere i de andre sprog, end i HTML. HTML har en simpel struktur, og tit og ofte kun én rigtig måde at skrive det på. Programmering handler mere om at lære de forskellige værktøjer der er til rådighed at kende, samtidig med at man skal lære at have en mere logisk tankegang til tingene - og det tager tid
Der findes nogle udmærkede begynderguides til forskellige sprog her på udvikleren. Du kan også finde artikler et andet sted. Start med simpel Hello World og så, lær at skrive løkker (for, while) og betingelser (if, switch), de forskellige datatyper(booleans, integers, string osv) og så find (eller opfind) nogle simple opgaver. De fleste programmeringssprog i dag er objekt orienteret, så derfor er det også vigtigt at lære hvad klasser er og hvordan man skriver dem.
Kort sagt, vælg et sprog, lær principperne og så kast dig ud i det