Forskellen på Visual Basic og C/C++

Tags:    visual-basic

Hej

Jeg er totalt ny på området med programering. Jeg kender kun til programering af hjemmesider..

Så vidt som jeg har forstået så skal man endten bruge VB eller C/c++... Det er så nu at jeg skal vælge hvad for et sprog jeg vil bruge og vil derfor høre om der er nogen der kan forklare forskellen på de to.

Er det noget jeg har mistforstået er i også meget velkomne til at skrive det...

8 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 2 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Mange ting du siger er helt sikkert rigtigt, men det er forkert at antage at det er hurtigere at udvikle i VB end C++.
Det kommer helt an på hvilket værktøj (IDE) du benytter dig af til din C++ udvikling (hvis du da bruger et).

Hehe, selvfølgelig kommer det an på hvilket IDE man bruger :P Din indvending svarer nogenlunde til at protestere mod at en struds er hurtigere end en spidsmus, fordi det jo kommer an på så meget andet... Jeg forholder mig til dev-cpp, vc++ og VB6...

Glemte helt at sige at mit mål er at kunne udvikle programmer til en NeoNode telefon...
Ændre dette noget i form af hvilket sprog jeg bør vælge?

Kiggede lige på NeoNode telefonen og så at den kørte med winCE, så nej, det ændre intet. Her er to eksepmler på editore du kan bruge:

Microsoft eMbedded Visual Basic 3.0
Microsoft eMbedded Visual C++ 4.0

Hvis vi nu i overført betydning gør det at læse det samme som det at programmere, og siger at du fx skal fremlægge om et eller andet (lave et program), så vil C++ svarer til at du står i et bibliotek (de mange anvendelige headers). Hvis du har erfaring med det ved du hvor de mange af bøgerne står og hvilke du kan bruge.
VB svarer så til at du har én enkel grønspættebog der samler op på alle bøgerne. Den er let at gå til og forklare en masse grundlæggende ting, dog langt fra lige så detaljeret som alle de andre bøger.
Hvad ville du helst gå i gang med?? Tænk dig godt om, for begge ting har både sine fordele og ulemper!

// Your brain is your weapon, do not waste it!!

Jeg ville også helt klart starte ud med Java...

Jeg startede selv ud med C++ for nogle år siden og syntes selv at jeg skriver meget robust kode i C++ ... Men jeg tager nu et Computer Science kursus hvor man SKAL skrive i Java og jeg udvikler oftere og oftere i java, nok udelukkende fordi at det er så nemt at finde hjælp til (Her referere jeg vil deres API som er en dokumentation database over alle de forskellige klasser som kommer med den normale java virtual machine som man skal bruge for at kunne køre java).... en anden helt klar fordel ved java er at du kan skrive et program og være sikker på at det program kan køre på et vært OS som understøtter java (det er næsten alle!)....

Mit råd... Lær java først, og så udvid til den store C++ verden senere hvis du virkelig vil noget seriøst med programmering!

VB laver udelukkende windows kode (kan dog godt emuleres på andre styresystemer), mens C/C++ ikke er afhængig af styresystemet.

Med VB er det hele serveret for dig og derfor er det meget let at gå til. Så med VB kan du programmere meget hurtigt!
Ud over at man med C/C++ kan gøre en masse ting man ikke kan med VB, kører C/C++ kompilede exe-filer en hel del hurtigere end dem lavet med VB. Tilgengæld tager det så også længere tid at programmere!

Der er mange andre sprog at vælge mellem, men jeg startede med at lære VB for senere at sætte mig ind i C++. Jeg bruger VB hvis jeg lige hurtig skal teste en algoritme eller når jeg vil lave windows programmering. Jeg bruger så C++ når jeg vil lave en effektiv algoritme hvor jeg skal bruge al min computers kraft - fx hvis jeg vil finde de første mange primtal..

Men måske skifter jeg helt til C++ når jeg får sat mig bedre ind i det. Som det står til nu er det nemlig alt for tidskrævende for mig at programmere store ting i C++ (laver for mange dumme fejl og er i tvivl om hvad man egentlig kan).

Så det er op til dig, skal det være hurtigt at programmere eller vil du have hurtige exe-filer?

Mange ting du siger er helt sikkert rigtigt, men det er forkert at antage at det er hurtigere at udvikle i VB end C++.
Det kommer helt an på hvilket værktøj (IDE) du benytter dig af til din C++ udvikling (hvis du da bruger et).

Dog er det rigtigt at VB er mere tilgivende med hensyn til at deklarere variabler og måden man skriver dem på (store/små bogstaver) ... men om det er en fordel vil jeg ikke mene.
Det understøtter blot at man tilegner sig dårlige vaner som kun giver mere besvær senere .. også selv om man holder sig til VB for altid og evighed.

På en enkelt punkt er C++ mere problematisk end VB, og det er det med pointere og ressource styring ...

Så er det godt at man kan kode i Java, som har meget til fælles med C++ syntaktisk, og hente et super IDE gratis og lovligt ... f.eks. netbeans som understøtter udvikling af alt fra ting til mobilen over almindeligt applikationer og applets til hjemmesider til store enterprise systemer med transactions styring, køer og alt hvad hjertet kan begære. Alt dette og meget mere på en nem, wizard når du vil, component guidet måde ... og naturligvis support for de fleste ting man kunne ønske sig.

(og det kører selvfølgelig på stort set hvad som helst, lige som de ting man producerer værktøjet ... det er jo Java :D )

http://www.netbeans.org/products/ide/screenshots.html

Dog er det rigtigt at VB er mere tilgivende med hensyn til at deklarere variabler og måden man skriver dem på (store/små bogstaver) ... men om det er en fordel vil jeg ikke mene.
Det understøtter blot at man tilegner sig dårlige vaner som kun giver mere besvær senere .. også selv om man holder sig til VB for altid og evighed.

På en enkelt punkt er C++ mere problematisk end VB, og det er det med pointere og ressource styring ...

Så er det godt at man kan kode i Java, som har meget til fælles med C++ syntaktisk, og hente et super IDE gratis og lovligt ... f.eks. netbeans som understøtter udvikling af alt fra ting til mobilen over almindeligt applikationer og applets til hjemmesider til store enterprise systemer med transactions styring, køer og alt hvad hjertet kan begære. Alt dette og meget mere på en nem, wizard når du vil, component guidet måde ... og naturligvis support for de fleste ting man kunne ønske sig.

(og det kører selvfølgelig på stort set hvad som helst, lige som de ting man producerer værktøjet ... det er jo Java :D )

http://www.netbeans.org/products/ide/screenshots.html

Gider du beskrive begret IDE lidt mere? Er ikke helt sikker på at jeg forstår hvad det betyder og hvordan det fungere.

Glemte helt at sige at mit mål er at kunne udvikle programmer til en NeoNode telefon...
Ændre dette noget i form af hvilket sprog jeg bør vælge?

IDE betyder integreret udviklings miljø, og det dækker over at der er alt hvad man skal have for at udvikle ... det være sig mulighed for at lave kode (editere, bruge wizards, drag-drop osv), compilere (hvis der skal compileres), køre koden (en app, web side, whatever), debugge den og pakke den (lave cap, zip, exe, dll, jar, war, ear, jad osv) ... altsammen fra samme program, så man ikke skal forlade det og gøre ting via andre programmer.

Nu uddyber jeg selvfølgelig kun VB og C++ fordi du selv bragte dem på banen, men jeg må nok give Jonatan Hertel ret i at Java nok er den bedste løsning, selvom jeg ikke selv har erfaring med det.

t