Binær konvertering?

Tags:    visual-basic

Jeg tænkte på om det var muligt at skrive en helt almindelige tekst eller en kombination af tal.
Og så få VB til at omskrive det til binærværdierne, som computeren gemmer dem som, så jeg kan aflæse dem?

Og hvis det er muligt. Hvad er koden så for at få den til at gøre det modsatte. Dvs. fra binær --> tekst/værdi?

4 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 6 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Der findes 2 funktioner i VB, Chr og asc, der er hinandens omvendte.
Chr konverterer et tal til en karakter (altså bogstav) og asc omvendt.

hvad angår dit eksempel "hej", kan du så blot lægge asc værdierne for hver karakter sammen, multiplicere den - whatever!
Evt. kunne du også lege at "hej" er et tal i et 256-tals system.
tallet vil da på decimalform blive:
asc("h") * 256^1
+
asc("e") * 256^2
+
asc("j") * 256^3

men det du nok fisker efter er:
konverteret = binær(asc("h")) + binær(asc("e")) + binær(asc("j"))
hvor binær konverterer et heltal til tallet i binærtformat returneret som en tekststreng.

det var et par forslag, men du skal nok ikke bruge alt for store strenge ved den andensidste metode faktisk ikke mere end en 3-4 stykker!

mvh
Troels

16 skrives ikke som "1111" men derimod som

10000

taldelen:

du tjekker først hvor stor en n værdi du skal have før dette udsagn passer

2^n <= dit tal (i vores tilfælde)^

n starter fra 0

du finder nu at 2^4 giver 16

du tjekker nu for hvad 2^3 giver hvis du ligger det tal til må det ikke give over 16. (det gør det jo i vores tilfælde) giver det over 16 skal der stå et 1 tal ellers skal der stå et 0. Sådan fortsætter du hele vejen ned til n = 0. På den måde kan du konveterer til binært hvis vi snakker om heltal

Jeg tænkte på om det var muligt at skrive en helt almindelige tekst eller en kombination af tal.
Og så få VB til at omskrive det til binærværdierne, som computeren gemmer dem som, så jeg kan aflæse dem?

Og hvis det er muligt. Hvad er koden så for at få den til at gøre det modsatte. Dvs. fra binær --> tekst/værdi?

Et tegn repræsenterer en 8 bits værdi 0 til 255 altså 256 muligheder så din tekst bliver jo "gemt på binær form" da de 8 bits der repræsenterer en byte betår af 8 tegn der indeholder 0 og 1.
Ovenstående er groft, kort og hårdt fortalt så jeg ved ikke lige hvad det er du leder efter.

// runix

Ja, jeg er inde i hvordan computeren fungerer. :P

Men jeg er interesseret i om VB kan vise mig det som jeg har skrevet, som DEN ser det.

Så hvis jeg skriver "16"
så får jeg længere nede vist: "1111"

Og hvis jeg skriver "Hej"
så skriver den "(Den tilsvarende værdi)"

Og hvis det er muligt, så om jeg kan skrive "1111" til den
og få "16" vist
samt skrive "(Den tilsvarende værdi)"
og få "Hej" vist

t