Et par simple spørgsmål til VB 6.0

Tags:    visual-basic

Heysa! :D
Jeg har nu arbejdet med VB i et stykke tud, og ja, jeg bliver faktisk lidt bedre :P Jeg har lavet et program der kan regne forskellige ting ud, f.eks. volume af en kegle osv. Meget simple programmer, men et eller andet skal man vel starte med. Jeg har dog lige nogle problemer/spørgsmål:

1) Mit program fungerer ved, at man indtaster f.esk. højde og radius i et tekstfelt, og så bliver svaret vist i en label. Det fungerer da også fint, bortset fra at det ikke virker hvis man skriver et komma. F.esk: Højde: 10,5
Så opfatter programmet ikke ,5 men regner bare med 10. Men hvis man derimod skriver 10.5 så virker det fint nok. Og svaret i min label, bliver også vist med komma? Hvordan kan jeg få den til at opfange at man laver et komma?

2) De ting man regner ud, giver tit et tal med mange decimaler efter. Vil det være muligt at lave et tekstfelt, hvori man kan bestemme hvor mange decimaler svaret skal vises med?

3) Hvis man vil lægge to tal sammen skriver man bare +, og - ved minus osv. Men hvad hvis jeg vil finde kvadratroden?

Hvis i skal vide mere, for at kunne besvare skriver i bare hvad i mangler :P

[Redigeret d. 08/12-04 17:04:33 af JanC]

5 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 3 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Jeg har nu arbejdet med VB i et stykke tud, og ja, jeg bliver faktisk lidt bedre :P Jeg har lavet et program der kan regne forskellige ting ud, f.eks. volume af en kegle osv. Meget simple programmer, men et eller andet skal man vel starte med. Jeg har dog lige nogle problemer/spørgsmål:

1) Mit program fungerer ved, at man indtaster f.esk. højde og radius i et tekstfelt, og så bliver svaret vist i en label. Det fungerer da også fint, bortset fra at det ikke virker hvis man skriver et komma. F.esk: Højde: 10,5
Så opfatter programmet ikke ,5 men regner bare med 10. Men hvis man derimod skriver 10.5 så virker det fint nok. Og svaret i min label, bliver også vist med komma? Hvordan kan jeg få den til at opfange at man laver et komma?

Det er nok nået med at de system er sat englesk/amerikans tal standart

hvor man bruge

. som decimal seperater og
, som tusinddels seperator

en muglihed er at ændret dette, lellers
kan du erstatte kommaer med punktum og så den ande vej inden den bliver vist i tekst feltet.

<pre>
Replace(string,find,estat)
</pre>

2) De ting man regner ud, giver tit et tal med mange decimaler efter. Vil det være muligt at lave et tekstfelt, hvori man kan bestemme hvor mange decimaler svaret skal vises med?

man kan bruge funktion roudn

<pre>
Round(tal,decimaler efter kommaet)
</pre>

3) Hvis man vil lægge to tal sammen skriver man bare +, og - ved minus osv. Men hvad hvis jeg vil finde kvadratroden?

jaaa, ved det faktisk ikke rigtig
men kig evt. her

http://www.codeguru.com/columns/VB/article.php/c6575/

ellers prøv at søge

http://www.google.com/search?hl=en&q=%22square+root%22%2B%22visual+basic%22&spell=1

på google etc.

[Redigeret d. 08/12-04 17:04:33 af JanC]

Mvh.
Thomas
-------------------------------------------------------
Visual Basic noget for dig?
tjek Visual Basic-Gruppen
http://www.udvikleren.dk/groups/?gid=41

[Redigeret d. 08/12-04 17:04:33 af JanC] [/quote

For at uddrage kvadratroden af et tal, er jeg ret sikker på at du bare kan anvende: sqrt(tal) - hvor tal erstattes af det tal som du vil have uddraget kvadratroden af..
mener nok det skulle virker.. er ik helt sikker ;)

venligst klaus

Eh, jeg er jo ikke særlig skarp til VB endnu, så jeg forstår ikke helt hvordan jeg skal lave det. Altså, jeg vil gerne have det sådan:
I et tekstfelt skal man skrive hvor mange decimaler man vil have, og så svaret i min label skal vises med de antal decimaler man har angivet i tekstfeltet. Kan du ikke forklare det lidt mere?

Det der sqrt: Hvad hvis jeg vil har en variablet, og dens værdier på 9 -og den hedder f.esk. hej

Skal jeg så skrive sqrt(hej)

Eh, jeg er jo ikke særlig skarp til VB endnu, så jeg forstår ikke helt hvordan jeg skal lave det. Altså, jeg vil gerne have det sådan:
I et tekstfelt skal man skrive hvor mange decimaler man vil have, og så svaret i min label skal vises med de antal decimaler man har angivet i tekstfeltet. Kan du ikke forklare det lidt mere?

Det der sqrt: Hvad hvis jeg vil har en variablet, og dens værdier på 9 -og den hedder f.esk. hej

Skal jeg så skrive sqrt(hej)

Hvis du f.esk i Texbox4 skal skrive antalet af decimal i reulstat
og dit label med resultat hedder lblResultat og variablen med resulatet hedder resultat kan du f.esk bruge flg. kode

<pre>
lblResultat.caption="Resultatet er: " & round(resultat,Textbox4.text)
</pre>

-Thomas
-------------------------------------------------------
Visual Basic noget for dig?
tjek Visual Basic-Gruppen
http://www.udvikleren.dk/groups/?gid=41

Mange gange tak! :D :D

Lige 2 spørgsmål mere inden i for point :P

1) Jeg sidder og leger lidt med at gemme filer, men kan jeg gøre sådan, at filen kun bliver oprettet hvis filen ikke eksisterer i forvejen?

2) Jeg er ved at lave et program, som skriver en config fil til et program. Og så kan man vælge om man vil have password på.

I configen står der så password: "password_står_her"

Og så kan man vælge passwordet i et tekstfelt. Men hvis man så intet skriver i tekstfeltet, kommer der jo til at stå:
password: 0

Kan jeg så gøre sådan, at hvis man ikke skriver noget i tekstfeltet så skriver programmet slet ikke den linje? Hvis i forstår?

Kom nu :D Kom med noget af jeres gode viden :P

[Redigeret d. 09/12-04 19:02:24 af JanC]

t