Hvordan splitter man en string

Tags:    php

Hej

Hvordan splitter man en string i flere dele ?

Jeg spørger fordi jeg sidder og eksperimenterer med en database hvor feltet: location får sin information fra en formular, som har to input felter: city og country.

Når jeg sender dataene fra de to inputfelter, så har jeg tænkt mig "binde" de to variabler sammen i stil med dette eksempel
Fold kodeboks ind/udPHP kode 

Nu er mit spørgsmøl så:

1. Hvis jeg ønsker at lave en formular til at redigere informationen, hvordan splitter jeg så strengen op igen så London fremkommer i city input feltet og England i country inputfeltet ?

2. hvad med kommaet mellem $city.",".$country ?

Ja, det ville jo bare være tusind gange nemmere, hvis jeg lavede to felter i databasen og kaldte dem henholdsvis city og country, men det lærer jeg bar ikke så meget ved.

3 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 3 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato

1. Hvis jeg ønsker at lave en formular til at redigere informationen, hvordan splitter jeg så strengen op igen så London fremkommer i city input feltet og England i country inputfeltet ?

prøv at kigge på explode
Fold kodeboks ind/udKode 

Ja, det ville jo bare være tusind gange nemmere, hvis jeg lavede to felter i databasen og kaldte dem henholdsvis city og country, men det lærer jeg bar ikke så meget ved.

det ville også være den rigtige løsning

Endnu bedre var det hvis du lavede en tabel(ler) med mulighederne og bruger en fremmednøgle i din tabel til at linke, derved kan man nemt ændre alle tingene hvis nu noget skulle ændre sig. Tænk hvis nu England kom til at hedder Elisabeths land, så skal du ændre alle dine poster, istedet for blot 1 sted.

Hvis du ønsker at vide mere om det så kan du søge efter relationel database teori via Google

@Ronny Jørn Olsen

Takker - jeg har hørt om explode() funktionen, og vist nok endda brugt den en enkelt gang, så den skal jeg lige kigge lidt nærmere på (igen).

@Daniel Mautone

Ja, jeg kan godt følge dit scenarie og jeg har da også fået undervisning omkring relationer i databaser, så det er noget jeg nok skal have i baghovedet når jeg næste gang skal lave en database.

Hvis jeg har gjort brug af MySQL Workbench sådan som jeg har lært i stedet for bare, at sidde i phpmyadmin og oprette tabeller med hovedet under armen, så havde jeg nok set det potentielle problem...

t