Til at opnå en grundlæggende forståelse kan du sagtens anvende en java-bog fra 2003. Dog er der som Robert siger flere ting der er lavet om, men den fundamentale struktur indenfor javaprogrammering, herunder klasser og objekter, variabler, metoder, betingelser, løkker osv. vil du sagtens kunne lære fra den bog, da det ikke har ændret sig fundamentalt. Det være sagt, så har jeg ikke rigtig hørt om Java 2 Grundbog, men jeg ved at mine tidligere studerende har brugt noget der hedder javabogen.dk, i det omfang de gerne ville have en dansk ressource.
Jeg ville dog overveje at starte med PHP, da det er noget nemmere at komme igang med rent opsætningsmæssigt, kombinerer godt med dine eksisterende kundskaber indenfor html/css, og ligeledes giver dig en introduktion til de ovennævnte begreber indenfor programmering. Så min personlige anbefaling ville være PHP. Hvilken bog er det du har fundet? Jeg har også en hulens masse programmeringsbøger som jeg skal have sat til salg da jeg flytter til USA, så hvis der er noget du leder efter, så sig til