Start på C++

Tags:    c++

Hej

Jeg vil gerne starte med at programmere noget C++.
Her kigget på forskellig tutorials, men jeg synes man går død efter et stykke tid i alle begreberne. Findes der ikke en learn-by-example tutorial. Og ikke sådan en vattet en hvor man kan trykke på en knap og så skifter tekstfarven til rød eller lign. Noget med gods i, f.eks. programmering af en e-mail klient eller mp3 afspiller. Noget man kan bruge til noget.

Med Venlig Hilsen
Kasper

8 svar postet i denne tråd vises herunder
5 indlæg har modtaget i alt 9 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
være at starte med en god bog som foreksempel bogen af "Kris Jamsa" C++ det er en rigti god bog/hæfte

Nej...det er en skod bog uden lige. Forældet kode (noget endda med fejl), og så fortæller han mange af de "forkerte" måder at gøre tingene på. Faktisk findes der ingen ordentlig C++ bog på dansk.
Prøv hellere C++ How To Program af Deitel & Deitel og så en spand tutorials fra nettet.

Hej

Jeg vil gerne starte med at programmere noget C++.
Her kigget på forskellig tutorials, men jeg synes man går død efter et stykke tid i alle begreberne. Findes der ikke en learn-by-example tutorial.

her er et par tutorials:
http://www.programmingtutorials.com/cplusplus.aspx
ellers søg på www.google.com ! fx "c++ tutorial" eller sådan noget.

Det der du har skrevet med en vattet en hvor man trykker på en knap og noget tekst bliver rød, der kommer nok til at
gå noget tid før du kan lave sådan noget da
programmer med knapper er rimelig svære at lære for en nybegynder og fordi programmerne er konsol skal du ikke
fortvivle det er man nok nødt til at starte med!
Også selvom de ikke ser så flotte ud det skal nok
komme senere det andet

Jeg syntes du skal bruge dev-cpp til at starte med som
IDE(mange ville kalde det compiler)
du kan downloade det her:
http://prdownloads.sourceforge.net/dev-cpp/devcpp4980.exe

Bare rolig Kasper, der er mere end bare normalt at gå død efter at have læst lidt på det.

Du kan evt. kigge under bøger herunder C++, der har jeg lavet en boganmeldelse af en C++ grundbog, den hjælper dig godt på vej.
Hvis vi skal hjælpe dig godt, er det en god idé hvis du skriver om:

1. Du har en compiler (et program hvor du skriver program teksten, og så laver den det om til en fil, som en computer kan køre .exe)

2. Har du erfaring med at programmere, eller lave hjemmeside script.

3. Linux eller Windows.

Det er de ting der afgør, om hvad man skal starte med.
Men en god idé er ihvertfald at starte med at kigge på artiklerne der er skrevet.
Så har jeg lige nogen vigtige ting at sige.
En GPL licens, er en licens alle kan bruge, eller ændre på, det vil sige at ting lavet under GPL er ingenmandseje.
En compiler er et program, hvor du i starten skal vælge source file (hvis det er Dev-C++ compileren), her kommer et tekstfelt op, hvor man skal skrive alt den kode, som programmet er lavet med.
Når man så har skrevet den kode, der skal bruges til programmet, skal man kompilere den.
Det gøres ved at trykke på knappen Compile.
Så laver programmet den kode du har skrevet, om til en fil, som windows/linux eller anden OS, kan læse.
Når der står #include <iostream>, så betyder det at der bliver sat en fil med i programmet, som i dette tilfælde er den der hedder iostream.
Iostream gør, at man kan skrive nogle ord som fx. cout og cin.
Det er de mest normale funktioner.
Cout, er nærmere C out, som gør at der kommer en tekst ud på skærmen.
Cin, gør at man kan skrive til computeren, hvor den så gemmer teksten i noget der hedder en variabel.
Men det kommer du også til at lære mere om.
Du skal heller ikke tage dig af, at du synes det er lidt underligt hvorfor der står fx. cout << "Hello, world";, det synes alle er underligt, men sådan er det desværre.
! Husk at starte med at lave en fil, der skriver Hello, world, ud på skærmen. Den er meget klassisk, og man siger at det bringer held at starte med den (overtro er jo meget sjovt).

Det var det jeg gerne ville ha du skulle have med, så ved du da det til at starte med.

Det med at få lavet en e-mail klient, og en mp3 afspiller er meget avanceret.
F.eks. er en mp3 afspiller svær fordi du vistnok skal få lavet hver kode i mp3 filen, til en hz tone, og det er kun pro guys der kan lave det.

Mvh.

Christian S.
const 2 = 3;
2 + 2 = 6;

[Redigeret d. 16/02-04 21:30:16 af Christian S.]

Hej... Hvis det er første gang du skal til at programmer noget c++ så er det nok ikke lige en E-mail klient eller en mp3 af spiller du skal starte med!

Det bedste ville være at starte med en god bog som foreksempel bogen af "Kris Jamsa" C++ det er en rigti god bog/hæfte og når du er komme halv vejs eller måske helt igennem så kan du rigti begynde på det sjove... det er meget vigtigt at få det basale med selv om at det måske godt kan være kedeligt nogle gange

Prøv at gå hen til din lokale bibliotek. Der er der helt sikker noget.

Prøv og start med at programmere sådan:

1. Dos eller Unix programmer (Tekstbaseret)
2. Windows eller Linux (GUI grafisk brugerflade)
3. Netværk (Også internet f.eks en e-mail klient)
4. OpenGL (Grafik programmer eller spil http://nehe.gamedev.net)
5. Multimedie (MP3, video og wav afspillere)

Jeg er stadig ved nummer 1, men jeg prøver de andre nogle gange for sjov. :)

[Redigeret d. 19/02-04 11:09:14 af api]

Jeg syntes du skal bruge dev-cpp til at starte med som
IDE(mange ville kalde det compiler)
du kan downloade det her:
http://prdownloads.sourceforge.net/dev-cpp/devcpp4980.exe

I selve Dev-Cpp er der indbygget en compiler.. Tror den hedder noget med gcc...
Men en god ting at gøre efter du har downloadet Programmet, så opdater det lige, med den opdater funktion der findes i Dev-cpp! :)
Hilsen CHadi
Mit lykketal er 2959

Tak for alle svar!

Jeg var måske ikke så informativ omkring min kunnen.

Lad mig slå fast at jeg ikke er nybegynder. Har programmeret java i over et år, og forstår oop og hvordan man bruger funktioner osv. arbejder ved et it-firma hvor jeg primært arbejder med php/mysql på linux/windows.

Men jeg synes bare at de bøger og tutorials jeg har læst omhandler syntax og hvordan oop virker, hvordan man kalder funktioner, hvordan man laver løkker osv. Det jeg savner er måske, at se hvordan de forskellige pakker/funktioner arbejder sammen og rent faktisk laver noget nyttigt end blot at skifte farven på en knap.

- Kasper

ps. Jeg kan hurtigt få fat i en gnu gcc-compiler.

Hvis du har fået svar på dit spørgsmål, eller ikke har brug for svaret længere, så luk venligst denne tråd.

/AC

t