Der ramte du mig og mange andre på et meget ømt punkt... Jeg kan faktisk ikke akumentere imod det... Fremtidens programmøre er copycats og vil også være det fremover...
Se på mig... Jeg kan lave det alle andre har lavet før mig. Jeg kan sætte det sammen på flere foskellige måder og kompinere flere forskellige projekter andre har lavet på en sådan måde at jeg får en rigtig god kode! Det er da også meget godt... Men når man pludselig støder ind i et problem som ingen andre har lavet (fordi ideen er ny) kommer man pludselig ud i problemmer! Man kan ikke søge efter hjælp på internettet på grund af at den nye ide kunne blive stjålet (så store programmer taler vi dog ikke om nu).
Jeg er ikke en dårlig programmør og jeg ligger højere end gennemsnittet af folk på min alder (ved jeg af erfaring...). I virkeligheden klare jeg mig rigtig godt. Men jeg synes der mangler et spring fra at kunne lave programmer andre også har lavet før til at lave noget nyt.
Den opgave jeg stilte var godt nok ikke særlig opfindsom og der er sikkert også mange der har lavet den før. Grunden til at jeg overhovedet spurgte hang nok sammen med at ikke selv gad. Fremtidens programmøre er nemlig dovne. Hvis de kan få andre til at lave deres koder så gør de det!
Men dit svar ramte mig på sådan et ømt punkt at jeg valgte at smide cola-flaske fra mig og lave koden helt fra bunden uden at kigge efter nogen steder...
Dette var hvad jeg fandt ud af efter ½ - 1 time:
Dim Prik As Boolean
Dim Linie As Boolean
Dim Trekant As Boolean
Dim Firkant As Boolean
Dim Ramme As Long
Dim Fylde As Long
Dim curX
Dim curY
Private Sub cdmLinie_Click()
AllFalse
Linie = True
End Sub
Private Sub cdmPrik_Click()
AllFalse
Prik = True
End Sub
Private Sub cdmRamme_Click()
comdFarve.ShowColor
Ramme = comdFarve.Color
End Sub
Private Sub cdmTrekant_Click()
AllFalse
Trekant = True
End Sub
Private Sub cmdFirkant_Click()
AllFalse
Firkant = True
End Sub
Private Sub cmdFylde_Click()
comdFarve.ShowColor
Fylde = comdFarve.Color
End Sub
Private Sub picDraw_MouseDown(Button As Integer, Shift As Integer, X As Single, Y As Single)
Const Højde As Integer = 50
Const Længde As Integer = 50
Dim Stigning As Integer
Dim i
If Trekant = True Then
picDraw.Line (X - Længde, Y)-(X, Y - Højde), Ramme
picDraw.Line (X, Y - Højde)-(X, Y), Ramme
picDraw.Line (X, Y)-(X - Længde, Y), Ramme
For i = X - 49 To X - 1
Stigning = Stigning + Højde / Længde
picDraw.Line (i, Y - Stigning + 1)-(i, Y), Fylde
Next i
ElseIf Firkant = True Then
picDraw.Line (X - 50, Y - 50)-(X, Y - 50), Ramme
picDraw.Line (X, Y - 50)-(X, Y), Ramme
picDraw.Line (X, Y)-(X - 50, Y), Ramme
picDraw.Line (X - 50, Y)-(X - 50, Y - 50), Ramme
For i = X - 49 To X - 1
picDraw.Line (i, Y - 49)-(i, Y), Fylde
Next i
End If
curX = X
curY = Y
End Sub
Private Sub picDraw_MouseMove(Button As Integer, Shift As Integer, X As Single, Y As Single)
If Button = 1 Then
If Prik = True Then
picDraw.PSet (X, Y), Fylde
ElseIf Linie = True Then
picDraw.Line (curX, curY)-(X, Y), Fylde
End If
End If
curX = X
curY = Y
End Sub
Public Sub AllFalse()
Prik = False
Linie = False
Trekant = False
Firkant = False
End Sub
PS. Mangler stadig koden til en 5-kant og en 6-kant...
PPS. Jonatan Hertel, det der svar kan du godt score 20 UP på... Hvis du ændre det til et svar...
[Redigeret d. 28/05-03 23:49:30 af HAP]