Figure

Tags:    visual-basic

<< < 12 > >>
Når man laver et tegneprogram... Hvordan tegner man så:
1) Trekanter
2) Femkanter
3) sekskanter

PS. man skal både kunne redigere farven på rammen og indermaden...

15 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 6 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
PS. Mangler stadig koden til en 5-kant og en 6-kant...
PPS. Jonatan Hertel, det der svar kan du godt score 20 UP på... Hvis du ændre det til et svar...

Hvor svært kan det være?! ;-)

Microsoft er meget venlige og har faktisk opfundet den dybe tallerken for dig - du skal blot finde ud af at bruge den ...

Her er koden til at tegne alle mulige vilkårlige polygoner - udfyldte eller ikke - med kant eller ikke. Og du kan også simulere en cirkel ved at tegne en 100-kantet polygon (så kan man ikke se kanterne mere!)

Lav et nyt projekt. Indsæt en rigelig stor PictureBox på din Form (den skal hedde Picture1) og indsæt en knap (Command1). Sæt også Picture1's property AutoRedraw til True.

Se denne kode godt igennem og indsæt den i projektet:

Fold kodeboks ind/udKode 

Se især hvor simpelt det er at tegne polygoner med de funktioner der bliver kaldt i Command1_Click.
Start programmet - tryk på knappen - se magien i Windows API ;-)

Det kan iøvrigt nemt udvides til at køre med mere avancerede ting som bezier-polygoner (polygoner bestående af bezier-linier), hvis du ved hvad det er - man skal blot importere funktionerne fra sin API Viewer.

Håber du kan bruge det.

/ Bjarke

--------------------------------------------------
[THIS IS A SIGNATURE VIRUS! PLEASE COPY IT INTO YOUR OWN SIGNATURE(S)]
--------------------------------------------------
Naturvidenskab er interessant: http://www.unf.dk/

Du kan bruge Line metoden i Forms og PictureBox-kontroller til at tegne polygoner med. Du kan også sætte enkelte pixels farver med PSet-metoden og finde en bestemt pixel's farve med Point-metoden. Disse kommandoer er allerede indbygget i Picture bokse of forms.

PSet og Point er ikke så hurtige som API kaldene GetPixel og SetPixel funktionerne i Windows' GDI32-bibliotek. Derfor vil du sandsynligvis have fordel af at kalde disse rutiner istedet for de indbyggede Point og PSet metoder.
API kaldene bør have disse deklarationer i dit program:

<pre>Private Declare Function GetPixel Lib "gdi32" ( _
ByVal hDC As Long, ByVal x As Long, _
ByVal y As Long) As Long

Private Declare Function SetPixel Lib "gdi32" ( _
ByVal hDC As Long, ByVal x As Long, ByVal y As Long, _
ByVal crColor As Long) As Long</pre>

Læg mærke til hDC argumentet i de to deklarationer: Dette er formens (eller pictureboksens) Device-context Handle. Du finder en forms hDC ved hjælp af Form1.hDC eller Picture1.hDC for en Picture-kontrol.

Der findes også API-kald til at tegne linjer og cirkler og fylde arealer, men så må du diske op med flere UP!!!

Nej, spøg til side; jeg har simpelthen ikke ide om, hvilke disse API funktioner er, men jeg ved, at de findes, så prøv at søge på internettet. Her er der et link, som jeg tror du kan bruge:

http://www.vb2themax.com/Item.asp?PageID=CodeBank&Cat=1300&ID=99

Software is here and now but rock and roll is forever.

[Redigeret d. 28/05-03 18:10:10 af Herluf Hermansen]

Det er bare lidt svært at lave noget der ikke allerede er blevet lavet 1 gang før...

Prøv selv at nævne bare 1 eksempel... Det er næsten umuligt!

Et program som kan gå i skole for en, uden læreren opdager noget??? :)

I Am The Cyborg, and i`m here to serve :)

Hvad er problemet?

Hvad er problemet?

jeg tror han mener et værktøj, ligesom det i Paint som laver firkanter, bare med trekanter, femkanter og sekskanter.

Andreas Andersen
www.friserverplads.dk/asp-nuke/

Præcis... Hvordan???

Mener bare .. hvis du kan lave firkant værktöjet .. hvad er problemet så med tre-kant osv ?

Jeg kan overhovedet ikke se hvordan det kan være så svært at forstå hvad jeg vil have!!!

Når man vil tegne en firkant sætter man bare en shape ind og ændre dens property til square...
Når man vil tegn en circle gør man det samme, borset fra at man ændre dens property til noget andet...
Når man vil tegne en linie sætter man bare en linie ind!!!

MEN MAN KAN IKKE BARE SÆTTE EN 5-KANT IND!!!

Der er godt nok nogle "hardcore" click-and-drag programmörer rundt omkring.
Hvad er pointet i at "programmere" hvis man ikke laver andet end at ændre property og arbejde med componenter der er programmeret af rigtige programmörer?

Hvorfor så ikke bare helt springe til et RAD tool der helt befrier en for code-view .. så kan man lave alt uden at skulle programmere en linie .. bare trække og slippe componenter og ændre property værdier.

Jeg hader når folk siger "når man programmerer en xxx .. hvordan laver man den så?".
Hvad med lige at bryde opgaven lidt ned?
Hvad med at tænke selv?

Nå .. undskyld mine meninger .. jeg er nok bare en forkalket olding der voksede op i en tid hvor folk der kaldte sig programmörer kodede selv.

Det er selvfölgeligt idiotisk at programmerer de samme ting igen og igen, og object-genbrug er stort set altid det optimale .. så jeg skal nok bare vende mig til at nutidens programmörer ikke koder en linie selv hvis de ikke kan paste det ind et eller andet sted fra.

Der ramte du mig og mange andre på et meget ømt punkt... Jeg kan faktisk ikke akumentere imod det... Fremtidens programmøre er copycats og vil også være det fremover...

Se på mig... Jeg kan lave det alle andre har lavet før mig. Jeg kan sætte det sammen på flere foskellige måder og kompinere flere forskellige projekter andre har lavet på en sådan måde at jeg får en rigtig god kode! Det er da også meget godt... Men når man pludselig støder ind i et problem som ingen andre har lavet (fordi ideen er ny) kommer man pludselig ud i problemmer! Man kan ikke søge efter hjælp på internettet på grund af at den nye ide kunne blive stjålet (så store programmer taler vi dog ikke om nu).

Jeg er ikke en dårlig programmør og jeg ligger højere end gennemsnittet af folk på min alder (ved jeg af erfaring...). I virkeligheden klare jeg mig rigtig godt. Men jeg synes der mangler et spring fra at kunne lave programmer andre også har lavet før til at lave noget nyt.

Den opgave jeg stilte var godt nok ikke særlig opfindsom og der er sikkert også mange der har lavet den før. Grunden til at jeg overhovedet spurgte hang nok sammen med at ikke selv gad. Fremtidens programmøre er nemlig dovne. Hvis de kan få andre til at lave deres koder så gør de det!

Men dit svar ramte mig på sådan et ømt punkt at jeg valgte at smide cola-flaske fra mig og lave koden helt fra bunden uden at kigge efter nogen steder...

Dette var hvad jeg fandt ud af efter ½ - 1 time:
Fold kodeboks ind/udKode 

PS. Mangler stadig koden til en 5-kant og en 6-kant...
PPS. Jonatan Hertel, det der svar kan du godt score 20 UP på... Hvis du ændre det til et svar...

[Redigeret d. 28/05-03 23:49:30 af HAP]

<< < 12 > >>
t