Både Prestashop og Magento er udviklet objektorienteret.
Prestashop er udviklet fra bunden, hvor Magento er udviklet med Zend* Framework komponenter, men begge dele er dybt objektorienterede. Og af projekter i deres størrelser er det også
absolut en god ting.
osCommerce er det eneste brugbare webshop system jeg kan komme på, der ikke er skrevet objektorienteret (osCommerce kører næsten fulstændigt på flade funktioner og php-filer). Til gengæld så er osCommerce også en af de mest uhyrlige PHP applikationer at udvikle til, og står til dags dato som et af de helt store skræmmeeksempler for, hvordan en webapplikation i hvert fald ikke skal skrives -- og version 3 af osCommerce bliver omskrevet fra bunden som en objektorienteret applikation.
Jeg er personligt stor fan af "gammeldags" procedural programmering, da jeg synes det er, well, simplere og ærligt talt hyggeligere. Når jeg har en overskydende time sidder jeg fx for sjov og skriver på mit eget lille framework der kører uden klasser.
Ikke desto mindre kan jeg afsløre overfor dig, at du ikke kommer
nogen vegne som web-nogetsomhelst uden at tillære dig OOP, så jeg ville tage det som en oplagt lejlighed til at sætte mig ind i det. Der findes ganske enkelt ikke PHP jobs (der er værd at have, i hvert fald) hvor i hvert fald grundlæggende kendskab til OOP ikke er et krav.
Men jo, du har helt ret, Magento Enterprise er massivt prissat -- men det tidspunkt din webshop er i den skala hvor det at bruge Magento Enterprise bliver nødvendigt, er også det tidspunkt hvor du har en forretning der omsætter for så meget at de $13k er pindemadder. Indtil da er Magento CE mere end rigeligt. Så med andre ord: Spild ikke krudt på at spekulere over dét
*Zend er firmaet der står for vedligeholdensen af selve PHP, men Zend Framework er ikke mere officielt end Symfony, CodeIgniter o.lign. frameworks. Det er dog, i min optik, et af de bedre frameworks.