Kodning af Webshop?

Tags:    php

Hej folkens.

Jeg overvejer at starte en webshop her omkring 1½ års tid.
Ville så høre hvad i synes var bedst. At kode sin egen webshop eller skulle jeg satse på en cms løsning?

Overvejer lidt prestashop, men overvejer også selv at kode mit helt eget fra bunden da jeg synes at cms'er ikke altid har det man skal bruge og man kan jo altid lave noget ekstra til det selv osv med plugins, men synes bare at det er nemmere at kode noget ekstra til noget man selv har lavet.

Har kigget på prestashop's muligheder om de ting jeg ønsker mig og nogle af dem kan fås men andre skal jeg selv kode, så hvad ville i sige?

Havde tænkt mig måske at hyre nogle sikkerhedsfolk til at kigge på min kode/site for at finde huller så jeg til sidst får fixet alle bugs og fejl der gør hacking umuligt :)

Hvad synes i?

Mvh. Morten Christiansen

5 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 17 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Jeg er personligt stor tilhænger af at skrive sin egen kode, for det lærer man sgu en del af. Men hvis din vinkel på den her webshop er rent faktisk at få en webshop op at stå, og altså ikke at lære at "programmere en webshop", så er der absolut ingen som helst tvivl om at du skal bruge hyldevare.

Magento er nok den mest seriøse webshop-løsning i PHP (og generelt en af de store spillere på tværs af programmeringssprog), og den gratis community-udgave er fuldt effektiv til selv helt store webshops (ude hos os i Scandesigns laver vi webshops i Magento Community Edition for fx Fatboy, Guntex(stor en gros jagtvåben forhandler) o.lign).

Der vil bestemt være en indlæringskurve ved at benytte færdigudviklet software og skrive moduler dertil istedet for at udvide sit eget, men den indlæringstid er ikke tilnærmelsesvis ligeså lang som den tid det tager at skrive et system med de niveauer af kompleksitet som en webshop kræver, specielt mht. sikkerhed, overblik/kontrol over betalinger, lager-status overblik, konfigurable produkter, integration med økonomi/ERP systemer og så videre. I min tid som udvikler har e-handel helt generelt været en af de største udfordringer jeg har mødt, og jeg arbejdede et halvt år i en virksomhed der havde egenudviklet deres egen webshopløsning, og den oplevelse var godt nok helt i skoven.

Du bør helt bestemt sætte en færdiglavet webshop op, og så bruge tiden, kræfterne og budgettet til ekstern hjælp på opsætning, tilrettelser, design osv. -- og så eventuelt tage de lektier du lærer dig i den forbindelse med dig, hvis du en dag får lyst til at hacke et webshop-system sammen selv som læringsprojekt.

Indlæg senest redigeret d. 22.12.2013 17:35 af Bruger #8223
Hej Per

Tusind tak for et seriøst og langt svar :)
Du har måske ret. Det er nok det jeg skal satse på. Men hvordan er det med modul udvikling til prestashop eller magento? Er det objektorinteret programmering?

Er igang med web-integrator uddannelsen og der lærer man ikke så meget om objekt orinteret programmering i php :(

Er du sindsyg hvor magento's betalte enterprise koster omkring 65000( 13000$). Det var dog en slat bare for et cms :O

Indlæg senest redigeret d. 22.12.2013 23:56 af Bruger #17390
Både Prestashop og Magento er udviklet objektorienteret.

Prestashop er udviklet fra bunden, hvor Magento er udviklet med Zend* Framework komponenter, men begge dele er dybt objektorienterede. Og af projekter i deres størrelser er det også absolut en god ting.

osCommerce er det eneste brugbare webshop system jeg kan komme på, der ikke er skrevet objektorienteret (osCommerce kører næsten fulstændigt på flade funktioner og php-filer). Til gengæld så er osCommerce også en af de mest uhyrlige PHP applikationer at udvikle til, og står til dags dato som et af de helt store skræmmeeksempler for, hvordan en webapplikation i hvert fald ikke skal skrives -- og version 3 af osCommerce bliver omskrevet fra bunden som en objektorienteret applikation.

Jeg er personligt stor fan af "gammeldags" procedural programmering, da jeg synes det er, well, simplere og ærligt talt hyggeligere. Når jeg har en overskydende time sidder jeg fx for sjov og skriver på mit eget lille framework der kører uden klasser. Ikke desto mindre kan jeg afsløre overfor dig, at du ikke kommer nogen vegne som web-nogetsomhelst uden at tillære dig OOP, så jeg ville tage det som en oplagt lejlighed til at sætte mig ind i det. Der findes ganske enkelt ikke PHP jobs (der er værd at have, i hvert fald) hvor i hvert fald grundlæggende kendskab til OOP ikke er et krav.

Men jo, du har helt ret, Magento Enterprise er massivt prissat -- men det tidspunkt din webshop er i den skala hvor det at bruge Magento Enterprise bliver nødvendigt, er også det tidspunkt hvor du har en forretning der omsætter for så meget at de $13k er pindemadder. Indtil da er Magento CE mere end rigeligt. Så med andre ord: Spild ikke krudt på at spekulere over dét ;)

*Zend er firmaet der står for vedligeholdensen af selve PHP, men Zend Framework er ikke mere officielt end Symfony, CodeIgniter o.lign. frameworks. Det er dog, i min optik, et af de bedre frameworks.

Både Prestashop og Magento er udviklet objektorienteret.

Prestashop er udviklet fra bunden, hvor Magento er udviklet med Zend* Framework komponenter, men begge dele er dybt objektorienterede. Og af projekter i deres størrelser er det også absolut en god ting.

osCommerce er det eneste brugbare webshop system jeg kan komme på, der ikke er skrevet objektorienteret (osCommerce kører næsten fulstændigt på flade funktioner og php-filer). Til gengæld så er osCommerce også en af de mest uhyrlige PHP applikationer at udvikle til, og står til dags dato som et af de helt store skræmmeeksempler for, hvordan en webapplikation i hvert fald ikke skal skrives -- og version 3 af osCommerce bliver omskrevet fra bunden som en objektorienteret applikation.

Jeg er personligt stor fan af "gammeldags" procedural programmering, da jeg synes det er, well, simplere og ærligt talt hyggeligere. Når jeg har en overskydende time sidder jeg fx for sjov og skriver på mit eget lille framework der kører uden klasser. Ikke desto mindre kan jeg afsløre overfor dig, at du ikke kommer nogen vegne som web-nogetsomhelst uden at tillære dig OOP, så jeg ville tage det som en oplagt lejlighed til at sætte mig ind i det. Der findes ganske enkelt ikke PHP jobs (der er værd at have, i hvert fald) hvor i hvert fald grundlæggende kendskab til OOP ikke er et krav.

Men jo, du har helt ret, Magento Enterprise er massivt prissat -- men det tidspunkt din webshop er i den skala hvor det at bruge Magento Enterprise bliver nødvendigt, er også det tidspunkt hvor du har en forretning der omsætter for så meget at de $13k er pindemadder. Indtil da er Magento CE mere end rigeligt. Så med andre ord: Spild ikke krudt på at spekulere over dét ;)

*Zend er firmaet der står for vedligeholdensen af selve PHP, men Zend Framework er ikke mere officielt end Symfony, CodeIgniter o.lign. frameworks. Det er dog, i min optik, et af de bedre frameworks.

Har du et sted hvor det er et godt sted at starte med php oop? Kan stadig meget basic php, men jeg har stor forståelse, så jeg kan vel allerede beynde at lære OOP?

Har kun gået på hovedforløbet i 3 måneder nu.

Et godt sted hvor de forklare de helt basale ting kunne være hos nemprogrammering. http://www.nemprogrammering.dk/Tutorials/PHP/T22PHP.php
Eller endnu bedre så findes der et hav af hjælp hos net.tutsplus.com
http://net.tutsplus.com/?s=oop

t