Hej
Er der nogen som gider hjælpe mig med et lille CSS problem ?
Sagen er den at jeg har fire bokse, hvoraf de tre har samme dimension og nu er mit, at jeg ikke kan "fange" den sidste boks i min <div>, som holder sammen på det hele, tre af mine <label>'s har en størrelse, men mit <label>'en, hvor mit <textarea> er har en anden dimension - lidt kode kunne måske hjælpe:
- <div id="form_container">
- <form>
- <label>
- <span>Fornavn:</span>
- <input type="text" name="firstname"/>
- </label>
- <label>
- <span>Email:</span>
- </label>
- <label>
- <span>Telefon:</span>
- </label>
- <label>
- <span>Besked:</span>
- <textarea></textarea>
- </label>
- </form>
- </div>
og her er den CSS'en:
- #form_container {
-
- width: 770px;
- min-height: 200px;
- height: auto;
- float: left;
- border: 1px green solid;
- }
-
- #form_container label{
- display:block;
- width: 650px;
- height: 60px;
- margin-bottom: 35px;
- font-family: verdana;
- font-size: 16px;
- border: 1px red solid;
- }
-
- #form_container label span{
- width: 100px;
- padding-top: 20px;
- }
-
- #form_container label input{
- width: 500px;
- height: 60px;
- border-radius: 5px;
- border: 1px solid #DBDBDB;
- float: right;
- }
-
- #form_container label textarea {
-
- resize: none;
- width: 500px;
- height: 220px;
- border-radius: 5px;
- border: 1px solid #DBDBDB;
- float: right;
-
-
- }
Jeg har sat border på kasserne, så det er nemmere for jer, at hvad problemet er !
JsFiddleEDIT:Jeg har måske ikke fået forklare mig ordentlig, så jeg prøver igen !
Kasserne er konstrueret ved at give <label> nogle dimensioner - jeg "rammer" <label> tagget ved at "dykke ned" i #form_container label
Dette virker rigtig godt
Problemet er, at jeg har en <label> hvor jeg har et <textarea>, som ikke har de samme dimensioner som de 3 andre <label>'er.
Der hvor mit problem opstår er, når jeg forsøger at lave en separat style for den <label>, hvor <textarea> ligger i - det er det jeg ikke kan finde ud af !
Jeg har prøvet at give <label>'en et ID, men det virker ikke, da den bliver ved med, at tage dimensionerne fra #form_container label (den indeholder jo også selv en <label> !).
Hvis jeg selv kunne bestemme, så havde jeg lavet formen med nogle <div>'er med class="" og id="" og så havde den ikke være længere, men det må jeg ikke (for min lærer !) - better do as the teacher says !
Metoden er også ganske brugbar (må jeg erkende), men læren glemte bare lige, at fortælle, hvad jeg skulle gøre i det "sjældne" tilfælde, hvor felterne i formularen ikke er lige store (aaarrrggghhhhh).
Til de (få ?) af jer der undre sig over, at man bruger et <label> i stedet for et <div>, så skulle forklaringen være, at det semantisk er mere korrekt at gøre det således.
EDIT#2Så skulle problemet være løst
I min HTML tilføjede jeg et id til den sidste <label> i linje 15, så den nu ser således ud:
- <label id="label_style">
- <span>Besked:</span>
- <textarea></textarea>
- </label>
og i min CSS lavede jeg en ny regel:
- label#label_style {
-
- display:block;
- width: 650px;
- height: 230px;
- margin-bottom: 35px;