OpenGL

Tags:    c++

<< < 12 > >>
Hej der var en der fandt denne guide til mig og jeg fulgte den:

http://www.dcs.kcl.ac.uk/teaching/units/cs3grs/opengltutor/opengl1.html

Jeg satte det helle op som de sagde på dette link som i kan se men da jeg nåede til nummer tre hvor jeg skulle til at lave mit første openGL program på dette link:

http://www.dcs.kcl.ac.uk/teaching/units/cs3grs/opengltutor/opengl3.html

satte jeg jeg eksemplet som er vist i linket ind i min compiler og ville compile den men da jeg compillede den kom denne fejl:

1 c:\\docume~1\\tobias~1.non\\skrive~1\\opengl\\guide1~1\\mineop~1\\firstp~1.c
GL\\glut.h: No such file or directory

Jeg tror det er fordi den ikke kan finde headeren:
#include <GL/glut.h>

men er ikke sikker er der nogle der ved hvordan jeg kan få det lavet så jeg kan komme i gang???

Hilsen Shakoo

17 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 3 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Du skal vel bare lægge den i en mappe hvor compileren kigger (tit kaldet searchpath eller lign.)

Hilsen Mark Jensen

DNA er naturens array

Men hvordan lænker jeg??? jeg bruger dev c++

Tools -> Compiler Options.
Der er der 2 felter hvor man kan krydse af og der krydser du af i nr 2 og i 2. textbox skal du skrive det...

Søren

Der er der 2 felter hvor man kan krydse af og der krydser du af i nr 2 og i 2. textbox skal du skrive det...

Søren

Der er ikke noget der hedder Tools -> Compiler Options
Men der er noget der hedder Options -> Compiler Options
Der gik jeg ind i stedet og krydsede af men hvad skal jeg skrive i boxen og kan jeg godt bruge dette sted i stedet for Tools -> Compiler Options???

Project->Project options->Parameters->Add Library or Object
Find dit Dev-C++ bibliotek hvorunder der er et bibliotek kaldet 'lib'. Gå derind og vælg de to førnævnte libs og tryk OK. Compile og tadaaa.

Din fornemmelse er korrekt. Har selv haft samme problem, ved mig kunne man bare undlade headeren, men ellers kan den hentes på:
http://www.xmission.com/~nate/glut.html

Søren

Hej søren tak skal du have men hvordan installere jeg headeren??? jeg har downloadet den!

det virkede men nu kom denne fejl meddelse:

C:\\DEV-C_~1\\Bin\\g++ c:\\docume~1\\tobias~1.non\\skrive~1\\opengl\\guide1~1\\mineop~1\\first1.cpp -o c:\\docume~1\\tobias~1.non\\skrive~1\\opengl\\guide1~1\\mineop~1\\First1.exe -s -IC:\\DEV-C_~1\\Include\\ -IC:\\DEV-C_~1\\Include\\G__~1 -IC:\\DEV-C_~1\\Include\\ -LC:\\DEV-C_~1\\Lib\\ -BC:\\DEV-C_~1\\Bin\\

hvad gør jeg hjælp!

Ups undskyld det var der filerne ligger der kommer alt dette her:

C:\\DOCUME~1\\TOBIAS~1.NON\\LOKALE~1\\Temp\\ccUtaaaa.o(.text+0x17):first1.cpp: undefined reference to `__glutInitWithExit'
C:\\DOCUME~1\\TOBIAS~1.NON\\LOKALE~1\\Temp\\ccUtaaaa.o(.text+0x37):first1.cpp: undefined reference to `__glutCreateWindowWithExit'
C:\\DOCUME~1\\TOBIAS~1.NON\\LOKALE~1\\Temp\\ccUtaaaa.o(.text+0x5f):first1.cpp: undefined reference to `__glutCreateMenuWithExit'
C:\\DOCUME~1\\TOBIAS~1.NON\\LOKALE~1\\Temp\\ccUtaaaa.o(.text+0xb6):first1.cpp: undefined reference to `_imp__glClearColor'
C:\\DOCUME~1\\TOBIAS~1.NON\\LOKALE~1\\Temp\\ccUtaaaa.o(.text+0xc9):first1.cpp: undefined reference to `_imp__glMatrixMode'
C:\\DOCUME~1\\TOBIAS~1.NON\\LOKALE~1\\Temp\\ccUtaaaa.o(.text+0xd4):first1.cpp: undefined reference to `_imp__glLoadIdentity'
C:\\DOCUME~1\\TOBIAS~1.NON\\LOKALE~1\\Temp\\ccUtaaaa.o(.text+0xef):first1.cpp: undefined reference to `_imp__glTranslatef'
C:\\DOCUME~1\\TOBIAS~1.NON\\LOKALE~1\\Temp\\ccUtaaaa.o(.text+0x102):first1.cpp: undefined reference to `_imp__glMatrixMode'
C:\\DOCUME~1\\TOBIAS~1.NON\\LOKALE~1\\Temp\\ccUtaaaa.o(.text+0x10d):first1.cpp: undefined reference to `_imp__glLoadIdentity'
C:\\DOCUME~1\\TOBIAS~1.NON\\LOKALE~1\\Temp\\ccUtaaaa.o(.text+0x13f):first1.cpp: undefined reference to `gluPerspective'
C:\\DOCUME~1\\TOBIAS~1.NON\\LOKALE~1\\Temp\\ccUtaaaa.o(.text+0x16d):first1.cpp: undefined reference to `_imp__glClear'
C:\\DOCUME~1\\TOBIAS~1.NON\\LOKALE~1\\Temp\\ccUtaaaa.o(.text+0x187):first1.cpp: undefined reference to `_imp__glColor3f'
C:\\DOCUME~1\\TOBIAS~1.NON\\LOKALE~1\\Temp\\ccUtaaaa.o(.text+0x197):first1.cpp: undefined reference to `_imp__glBegin'
C:\\DOCUME~1\\TOBIAS~1.NON\\LOKALE~1\\Temp\\ccUtaaaa.o(.text+0x1b1):first1.cpp: undefined reference to `_imp__glVertex3f'
C:\\DOCUME~1\\TOBIAS~1.NON\\LOKALE~1\\Temp\\ccUtaaaa.o(.text+0x1d2):first1.cpp: undefined reference to `_imp__glVertex3f'
C:\\DOCUME~1\\TOBIAS~1.NON\\LOKALE~1\\Temp\\ccUtaaaa.o(.text+0x1fa):first1.cpp: undefined reference to `_imp__glVertex3f'
C:\\DOCUME~1\\TOBIAS~1.NON\\LOKALE~1\\Temp\\ccUtaaaa.o(.text+0x21b):first1.cpp: undefined reference to `_imp__glVertex3f'
C:\\DOCUME~1\\TOBIAS~1.NON\\LOKALE~1\\Temp\\ccUtaaaa.o(.text+0x226):first1.cpp: undefined reference to `_imp__glEnd'
C:\\DOCUME~1\\TOBIAS~1.NON\\LOKALE~1\\Temp\\ccUtaaaa.o(.text+0x22e):first1.cpp: undefined reference to `_imp__glFlush'
C:\\DOCUME~1\\TOBIAS~1.NON\\LOKALE~1\\Temp\\ccUtaaaa.o(.text+0x270):first1.cpp: undefined reference to `glutInitDisplayMode'
C:\\DOCUME~1\\TOBIAS~1.NON\\LOKALE~1\\Temp\\ccUtaaaa.o(.text+0x285):first1.cpp: undefined reference to `glutInitWindowSize'
C:\\DOCUME~1\\TOBIAS~1.NON\\LOKALE~1\\Temp\\ccUtaaaa.o(.text+0x29a):first1.cpp: undefined reference to `glutInitWindowPosition'
C:\\DOCUME~1\\TOBIAS~1.NON\\LOKALE~1\\Temp\\ccUtaaaa.o(.text+0x2bf):first1.cpp: undefined reference to `glutDisplayFunc'
C:\\DOCUME~1\\TOBIAS~1.NON\\LOKALE~1\\Temp\\ccUtaaaa.o(.text+0x2c7):first1.cpp: undefined reference to `glutMainLoop'

Hjælp hvad fanden gør jeg!

C:\\DOCUME~1\\TOBIAS~1.NON\\LOKALE~1\\Temp\\ccUtaaaa.o(.text+0x17):first1.cpp: undefined reference to `__glutInitWithExit'
C:\\DOCUME~1\\TOBIAS~1.NON\\LOKALE~1\\Temp\\ccUtaaaa.o(.text+0x37):first1.cpp: undefined reference to `__glutCreateWindowWithExit'

Det er lænker fejl. Lænk med OpenGL biblioteket (libopengl32.a) og GLUT (libglut.a).

Det er lænker fejl. Lænk med OpenGL biblioteket (libopengl32.a) og GLUT (libglut.a).

Søren

Der er ikke noget der hedder Tools -> Compiler Options
Men der er noget der hedder Options -> Compiler Options
Der gik jeg ind i stedet og krydsede af men hvad skal jeg skrive i boxen og kan jeg godt bruge dette sted i stedet for Tools -> Compiler Options???

<< < 12 > >>
t