Vær ligeglad med store & små bogstaver.

Tags:    php

Hej,

Er det overhovedet muligt at være ligeglad med om man staver brugernavnet i chat-kommando med store eller små bogstaver.

Fold kodeboks ind/udPHP kode 

Jeg benytter mysql_real_escape_string i login, hvor den er ligeglad med om jeg staver mit brugernavn med små, selvom den er med store og små.

Men i chatten er den ikke ligeglad, den opfylder ikke et krav til en kommando med små. Hvis brugernavnet er med store og små eller kun med store.

Hvis brugernavnet er med små bogstaver, og jeg skriver det med små, så giver den en kommando, men ikke hvis jeg skriver den med store eller blandet.

Den skal helst bare tjekke om brugernavnet findes, ligemeget om store eller små.

Bruger jeg:

Så kan jeg kun lave kommandoen med kun små bogstaver.
Her skal den altså bare være ligeglad med om jeg gør det i kun store eller blandet, så længe brugernavnet findes.

Hvis det er muligt.
Nogen idéer ??

Indlæg senest redigeret d. 25.08.2013 14:55 af Bruger #17554
3 svar postet i denne tråd vises herunder
0 indlæg har modtaget i alt 0 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Du skal gøre det til enten store eller små bogstaver på begge sider af sammenligningen i din if sætning.

Sørg for at alle brugere i databasen er gemt med små bogstaver eller opret et nyt felt i tabellen der indeholder brugernavnet men med små bogstaver, og når brugere så vil logge ind bruger du det separate felt og matcher om strtolower($vi['brugernavn']) er der. På den måde kan du ignorere store og små bogstaver, og du har stadig den oprindelige måde, brugernavnet blev indtastet på ved oprettelsen, i fald du vil vise det på en side i andet end små bogstaver.

t