Smid en insert i forrige session rumID.

Tags:    php

Hej,

Jeg fik løst det med at smide en insert "Brugernavn kom ind i chatten".

Nu skal jeg blot have lavet så den kan insert med at brugernavn forlod chatten. Det skal den gøre hvis brugernavn ikke længere er i det rumID.

-
Her er den jeg fik løst med hjælp fra Kenneth.

Hvor den sætter "Brugernavn kom ind i chatten.".
Fold kodeboks ind/udPHP kode 

Nogen forslag til hvordan jeg får det løst med den kan insert med man forlod chatten i den chat rum man var i. Og ikke i det nye rum man er i. Men det forrige rumID.

Og det skal jo også kun ske een gang. Så når den har insert, må den glemme forrige rumID og derfra ikke sende flere beskeder om man forlod rummet.

6 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 3 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Det kan du kun gøre ved to mulige løsninger:
1) Gør det når brugere selv klikker sig ud af din chat.
2) Registrer brugerens seneste aktivitet i database (dette er oftes den automatiske opdatering af chatten). Efterfølgende, når brugeren ikke længere har ønsket at opdatere chatten i 1-5 min., antager du at brugeren har forladt chatten. Derefter kan du skrive at brugeren har forladt chatten. Bemærk dog at du skal også sikre dig at beskeden kun er skrevet een gang i chatten pr. bruger/session.

Ah ja. Den situation skal du også forholde dig til. Så det kan du. Du kan vælge at gøre det når brugerens id ændres. Altså monitorere når rumID skifter værdi. Men du registrerer vel stadig ikke hvis brugeren logger af dit system.

Enten i de samme linjer kode som ændre $_SESSION['rumIDs'].

Eller ved
Fold kodeboks ind/udKode 

Dog ville jeg nok have den slags opdateringer kørende som et cronjob, og lagre informationerne i databasen. Fordi det bl.a. er vigtigt at vide hvor en bruger er, når man skal kommunikere med vedkommende, eller når man skal logge informationerne.

Indlæg senest redigeret d. 24.08.2013 22:34 af Bruger #10216
Her er en du kan tygge lidt på: sessions er cookiebaseret. :)

Men cookies er for lagring af vedvarende data. Det kan være indlæg i et forum der er læst, besøgsidentificering ved Google Analytics, og huske login. Data gemmes på brugerens computer.
Sessions er til lagring af data på tværs af requests igennem et længerevarende besøg på en hjemmeside. Sessions kan fungere som en midlertidig database. Men data kan ikke deles mellem flere computere eller browsere. Med sessions handlers kan dette dog omgåes. Data i sessions gemmes på serveren og identificeres af en cookie.

Så for at svare på dit spørgsmål: det afhænger helt naturligt af formålet. Lidt i stil med, at du heller ikke køber en traktor for at køre 230km/t på motorvejen. :)

Indlæg senest redigeret d. 25.08.2013 10:05 af Bruger #10216
Hej,
Tak, men kan man ikke gør så den sætter en session for rumIDs, hvor jeg kan udtrække forrige id ud fra den.
Hvis 0 ( så er der ikke en forrige id, og skal derfor ikke sende noget ).
Hvis jeg er gået fra et rumID eks. 2, og er gået til rumID 5, så skal den sende en besked i rumID 2, med man forlod chatten. Dog kun 1 gang, og efter den forsendelse, skal forrige sættes til samme rumID man nu er i. Så den kan bruges til man igen forlader det rumID man nu er i.

Kan du følge mig? :)

Tusind tak for hjælpen Michael.

Løsning virkede med lidt rettelser i rækkefølgen med kom ind og forlod.

Nu har jeg udvidet så den skriver således.

Administrationen 24/08/13 kl. 23:07
sas forlod chatten. og gik ind i Hyggekrogen

Mere for en tests skyld :)
Så nu kan man se hvilket rum man går ind i. og det virker. :)

Administrationen 24/08/13 kl. 23:29
OverlOadeD forlod chatten og gik ind i chatrummet Hyggekrogen

Administrationen 24/08/13 kl. 23:29
sas forlod chatten og gik ind i chatrummet Hyggekrogen

sas 24/08/13 kl. 23:29
Heej, følg mig :)

Administrationen 24/08/13 kl. 23:28
OverlOadeD kom ind i chatten.

Hvad er egentlig bedst for en chat, at bruge session eller cookies?.

Indlæg senest redigeret d. 24.08.2013 23:33 af Bruger #17554
Tusind tak for en fin forklaring :)

Det var i tankerne om chatten skulle benyttes af cookies i stedet for. Men efter den læsning, vil jeg beholde sessions :)

t