VB Godt ell. Dårligt

Tags:    visual-basic

Hvorfor griner folk når jeg siger at jeg programmere i VB?

Jeg kan sq ikke se noget dårligt ved det
VB er da ligeså godt som alle andre sprog eller tager jeg fejl?

I Am The Cyborg, and i'm here to serve :)

Jeg vil ikke sige VB er dårligt, men det er heller ikke optimalt. En af problemerne med det er bl.a. at det kræver eksterne DLL-filer, hvilket i længden kan være irriterende, og før .NET.versionen havde det også et par år på bagen, det er mit bud.

Mark H. Jensen
mouzulu@hotmail.com
www.freewebs.com/mhj/

Der skal ikke meget til at underholde nogle folk :)

VB er okay til hurtige programmer(altså hurtige at skrive)
Problemet med VB er at koden ikke bliver kompileret, men oversat. Dette vil sige at her gang du kører din .exe fil skal en DLL fil fortolke alt, før det bliver afviklet. Dette er en væsentlig hastighedsbarriere :(

Men du kan lave så godt som alt i VB som du kan i andre sprog.

Mvh,

Thomas Nielsen

VB er i mine øjne elendigt, da det ikke understøtter alle koncepterne i objekt-orienteret programmering - det pt. mest foretrukne udviklingsparadigme. Dette er helt klart VB's største mangel. Dog er dette blevet ændret med udgivelsen af VB.Net. Desuden afvikles sproget ganske langsomt i forhold til andre sprog, idet der er tale om PE (portable executable) / fortolket sprog.

Nedenstående URL nævner også en række elementer ved VB som bestemt ikke er tiltalende:

http://www.ddj.com/documents/s=1503/ddj0001vs/jan00.htm

Dog skal det nævnes at jeg ikke har rodet med VB i et stykke tid (heldigvis :)), så det kan være at enkelte ting er blevet ændret(?).

At et sprog køres fortolket behøver ikke betyde dårlig performance,
med mindre vi taler om lowlevel jobs som jo laves bedst i asm.
Se bare Java ... det er kommet ret langt og er godt nok ikke langsomt
som platform betragtet, med JIT og server mode.
(Ja man kan godt lave low-performance kode i Java .. intet er 100% idiot sikret.)

Problemet med VB er at Basic, som er basis for VB, simpelthen er en begynder sprog.
Det er et sprog som støtter svag type casting, altså på mange måder at sammenligne med et script sprog.
Derudover er det håbløst belastet af sin fortid, og det er misbrug at prøve at programmere god kode
i det, da det er totalt uegnet.
Hvis det en dag lykkedes for MS at lave en version af VB der bryder helt med Basics "skumle" fortid som et kanont godt begynder sprog men et dårligt forsætter/proff sprog .. så ville komme til at have virkelig lidt med Basic at gøre .. og hvorfor så kalde det Visual Basic ?!?
Beginners All-purpose Symbolic Instruction Code -> BASIC.

Kodning for begyndere .. mere løst, mere nemt .. og uholdbart til proffessionelt arbejde.

Sikker helt fint til at smække en GUI sammen i eller lære at kode i, men så heller ikke længere .. hvem ville i sin vildeste fantasi drømme om at kode en server i VB til real world brug ?!?

Men hvis nogen griner af dig fordi du bruger VB er det måske for de at de føler at de skal lægge afstand til begynder sproget .. eller at de selv en gang startede med VB og nu ikke ved kendes ved det ... og så kan man jo spørge sig selv hvor modne de så egentlig er?
Alle er begyndere til at starte med og VB er sikkert lige så godt at lære i som ny som alt muligt andet, indlærings kurven er ihvertfald ikke så stejl som mange af de "pæne" sprog.

Hvad syntes i så om at jeg er startet på Visual C++?

Hvad syntes i så om at jeg er startet på Visual C++?

Personligt elsker jeg VB på trods af diverse begrænsninger her og der. Øvede programmører kan programmere i mange forskellige sprog, men har gerne et favoritsprog. Hvilket sprog det er, afhænger ofte af, hvad de er bedst til og smag og behag spiller vel også en rolle.

Folk, der griner ad VB, er enten uvidende eller arrogante. Afhængigt af opgaven, er basic et udmærket sprog og til nogle formål er det faktiskt langt at foretrække fremfor f.eks. C.

Jeg mener, at sprog som C++ kræver megen respekt, da næsten alting er muligt med sådan et sprog. Med den øgede kontrol over maskinen følger også et meget stort ansvar. De mange sikkerhedshuller, der findes i software rundt omkring, kommer typisk fra programmer programmeret i C++, hvor programmøren ikke har gjort alt det ekstra arbejde, som C++ kræver. Med øget "frihed" følger naturligvis øget ansvar, hvilket gør C++ til et programmeringssprog, der kræver en masse ekstra arbejde, hvis man vil levere et professionelt stykke arbejde.

Med VB kan man være lidt mere uansvarlig uden at det nødvendigvis fører til de store problemer. Derfor er det et lækkert sprog, men prisen er naturligvis langsommere og større programmer.

Men at du er begyndt på C++ glæder mig, Det vil give dig en meget bredere forståelse for, hvad programmering i virkeligheden er, end hvis du kun programmerer i VB.

Software is here and now but rock and roll is forever.[Redigeret d. 03/02-03 17:12:02 af Herluf Hermansen]

Det er ganske ritigt at vb er sat til at kompilere programmerne så de skal fortolkes men vb kan sættes op til at producere standalone programmer, så det er slet ikke så galt, jeg synes også at vb understøtter de obejct orientered gotd nok.

Ikke alt er som det ser ud til!

mvh.
Thomas Christensen

t