Or

Tags:    visual-basic

<pre>
Dim X as Integer

X = 20 Or 40
</pre>

Hvad bliver X, og hvorfor?

I Am The Cyborg, and i'm here to serve :)

By-Com@e-mail.dk

3 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 1 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato

Or er en binær operator og arbejder som navnet siger med binære tal. Hvis vi repræsenterer tallene binært vil de se ud som følgende:

Fold kodeboks ind/udKode 

Or betyder på dansk eller, hvilket betyder at hvis en af positionerne i de tal hvorpå or anvendes er sat til 1, så vil positionen i resultatet også være sat til 1.

Fold kodeboks ind/udKode 

Resultatet er derfor 60.

Lad dig ikke snyde af, at or i dette tilfælde fungerer som en addition af de to tal. Det er bestemt ikke reglen.

Or er en binær operator og arbejder som navnet siger med binære tal. Hvis vi repræsenterer tallene binært vil de se ud som følgende:

Fold kodeboks ind/udKode 

Or betyder på dansk eller, hvilket betyder at hvis en af positionerne i de tal hvorpå or anvendes er sat til 1, så vil positionen i resultatet også være sat til 1.

Fold kodeboks ind/udKode 

Resultatet er derfor 60.

Lad dig ikke snyde af, at or i dette tilfælde fungerer som en addition af de to tal. Det er bestemt ikke reglen.

Jeg vil meget gerne give dig UP, men lige inden det så spørger jeg lige:
Hvor bruges det???
Til hvad???

I Am The Cyborg, and i'm here to serve :)

By-Com@e-mail.dk

Hvor bruges det??? Til hvad???

Det binære talsystem er det grundlæggende for nutidens computer som alle er opbygget af transistorer som kan 2 tilstande: tændt (typisk værdien 1) og slukket (typisk værdien 0). Når du fx anvender en Integer i Delphi så vil computeren se denne værdi som 32 bits (BInary digiTS). Alle udregninger som computeren udfører vil også være ved hjælp af binære operatorer, fx Or, And, XOr. Når du programmerer så "sidder" du et niveau højere oppe og behøver ikke at tænke i 0'er og 1'er, idet compileren sørger for at omdanne dine kode til binær maskinkode som computeren kan forstå.

Det er lidt svært at forklare, men jeg håber at det gav bare lidt mening :)

t