internet teknologi og økonomi sporet

Tags:    jjjjolk

HEj

Det er mig igen med masse spørgesmåle..

Internetteknologi og økonomi sporet er lidt ny uddannelse. DTU påstår at det uddannelse er efterspurgt og jobmuligheder vil være rigtige gode.
Hva synes I selv? http://www.dtu.dk/Uddannelse/Diplomingenior/IT-Oekonomi#intro

Mit andet spørgsmål:

hva er den fundamental forkel mellem IT and communication og software tecnology?

3 svar postet i denne tråd vises herunder
0 indlæg har modtaget i alt 0 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Når man tænker over det giver det rigtigt god mening.
Der findes et hav af arbejdssteder hvor du i det første år skal sætte dig ind i en masse økonomiske ting - det gælder bank'er, forsikringer, værksteder, pension og alle mulige andre steder man vil arbejde.
Så hvis du allerede har et speciale i det økonomiske og du samtidigt kan løse det tekniske aspekt af det, så vil sætte dig i meget høj kurs for sådan nogle steder.

Men du skal bare være sikker på det virkelig er det du gerne vil de næste 40 år af dit liv, for selvsamme virksomheder kan ofte gerne være lidt gammeldags både i teknologi, men også i deres væremåde til ting og forandring. Så der vil ikke være så høj grad af udvikling og samme udfordringer som i andre grene af branchen fordi du vil arbejde med gamle pålidelige systemer - nogle gange integrere med noget mainframe - og hvis du ikke kan det i så lang tid vil det kede dig.
Så mærk efter inden du tager uddannelsen, og kend dig selv for hvordan du er som person og hvad der virkelig tænder dig i dit arbejde.

Hej Mohamad

Internetteknologi og økonomi sporet er den uddannelse, som skal overtage den gamle HA(dat) og cand.merc.(dat) fra CBS, eller Erhvervsøkonomi og Datalogi, som den hed. Den blev nedlagt grundet nedskærringer, og da der ikke var tilstrækkelig interesse for de tekniske afg på CBS (så vidt jeg er informeret). Det nye koncept er, at økonomien læses på CBS (som før), mens IT delen læses på DTU. Du skal altså være forberedt på, at du skal frem og tilbage mellem Frederiksberg og Lyngby, da de to universiteter har campus i forskellige byer.

Jeg er selv uddannet HA(dat) og cand.merc.(dat), og da dette stadig er en anderledes uddannelse end den nye, kan jeg ikke udtale mig om den nye specifikt (udover hvad jeg har hørt fra andre studerende, som har talt positivt om den). Men generelt kan jeg fortælle dig, at en kombination mellem forretning og IT er i kraftig efterspørgsel, og altid vil være det. Derudover er det også to felter, som er forholdsvis ens på tværs af landegrænser, hvilket vil give dig god mulighed for mobilitet, hvis det er det du ønsker (selv flytter jeg til Californien indenfor de næste få år). Mine personlige oplevelser er, at min uddannelse stort set har gjort jobmarkedet til et stort tag-selv bord, hvor jeg mere eller mindre har kunnet vælge det job jeg vil have (arbejder idag som senior udvikler i Nordeas hovedkontor). Du skal dog være opmærksom på én ting:

Du bliver IKKE uddannet til at blive programmør! Du bliver præsenteret for teorierne på et datalogisk niveau, men målet er ikke at gøre dig til programmør, men at gøre dig til en hybrid som frit kan bevæge sig mellem IT og forretningen. Hvis det er udvikling du gerne vil, så kan du sagtens tage denne uddannelse, men du skal være opmærksom på, at du skal supplere den med egen indlæring ved siden af.. Det er hårdt! Men det er bestemt det hele værd i sidste ende.

Held og lykke med uddannelsesvalget!

Når man tænker over det giver det rigtigt god mening.
Der findes et hav af arbejdssteder hvor du i det første år skal sætte dig ind i en masse økonomiske ting - det gælder bank'er, forsikringer, værksteder, pension og alle mulige andre steder man vil arbejde.
Så hvis du allerede har et speciale i det økonomiske og du samtidigt kan løse det tekniske aspekt af det, så vil sætte dig i meget høj kurs for sådan nogle steder.

Men du skal bare være sikker på det virkelig er det du gerne vil de næste 40 år af dit liv, for selvsamme virksomheder kan ofte gerne være lidt gammeldags både i teknologi, men også i deres væremåde til ting og forandring. Så der vil ikke være så høj grad af udvikling og samme udfordringer som i andre grene af branchen fordi du vil arbejde med gamle pålidelige systemer - nogle gange integrere med noget mainframe - og hvis du ikke kan det i så lang tid vil det kede dig.
Så mærk efter inden du tager uddannelsen, og kend dig selv for hvordan du er som person og hvad der virkelig tænder dig i dit arbejde.

Tak for dit svar.

Jeg kommer nok ikke til at bruge uddannelsen i 40 år.
Jeg er 33 år.. bliver færdig som 36½ eller 37½ år som diplom ingeniør.. Er den alder en hindring med at finde arbejde efter uddannelse?
hvis jeg tænker kandidat.. så er jeg 39-40 år når jeg er færdig!!
Tak på forhåmde

MVH mohamad

t