Hej Kenneth
Forstår godt din skepsis, men hvis du ser på html på en side, så kan du nemt tolke hvad der hvad fordi du har din logiske sans.
Hvis du derimod skal skrive et program der skal forstå din html, så bliver det straks langt sværere.
H-tags hjælper, men hvordan ved du ellers hvad den der har lavet på siden mener er vigtigt?
Det kan nu differencieres fordi der er beskrivende tags der kan fortælle værdien, og du kan som udvikler opbygge dine dele i hvad der er vigtigt og ikke vigtigt, og du kan nemt se hvilke dele der er hvad.
Ret mange har nok prøvet at ikke selv skrive nogen beskrivelse af deres side, og når Google så finder den er det første på siden din navigationslinie som så er de første 120 karakterer som er den beskrivelse som dine potentielt besøgende så ser når de finder dig på Google.
Nu kan du ligge den ind i et nav element for at fortælle Google dette er nok ikke det vigtigste på siden.
Herved kan du og alt andet der gennemlæser din side, nu få noget mere ud af din side (altså dem der ikke har logisk sans), fordi disse elementer beskriver dit indhold på siden.
Derudover er det nemmere at kunne udtrække data til fx Google eller andre services.
Fx andre sites kan finde alle articles og dermed nemt lave beskrivelser af dine produkter med billede, overskrift, pris, og et link over til din side, hvor med div, span, p, ved de ikke hvordan de skal finde dine data.
Fx når google finder din produktoversigt kan den nemmere se hvor mange produkter du har etc, og hvis den skal vise produktdetaljer for et produkt kan den vise en ranking fra brugere, overskrift, mål på produktet etc. inden du kommer derind og måske gøre din kommende besøgende mere interesseret.
Prøv at søge på
eiffel tower på Google og se alle de data der præsenteres i søgeresultatet.
Ved at du fortæller hvad der er hvad på din side, kan en søgemaskine finde ud af hvilke dele der er hvad og dermed bruge dem til at lave en service for andre som kan blive mere interesseret i at besøge dig.
Fx kan nogle lave en service der søger efter rankings eller reviews på dine produkter, og dermed måske placere dig højest på deres service side og give dig endnu flere besøgende.
Fordelene i forhold til SEO er jo ENORM! Google forstår din kode og dine elementer fordi de er langt mere beskrivende, hvor at tidligere aner de ikke hvad <p id="desc"> og <p id="rev"> er. Man kan via logisk sans vide at desc nok er description, og rev er review, man her kommer problemet i at Google nok skal "gætte" sig til det og derfor laver den måske fejl nogle gange, hvor hvis du bruger et beskrivende tag til andet end det er ment til er det din egen fejl.
Det kan være quote og alt muligt andet, som google nu kan vide hvad disse data er.
Kontakt er et godt eksempel hvor den nu kan vide dette er dit navn, dette er din jobtitel, dette er din adresse, dette er postnummer + by, og dette er dit telefonnummer, dette er din email, og dette er yderligere information (FX: vil gerne træffes efter 16 på telefon).
Det kan du trække ud til noget brugbart, men 4 tal og en serie bogstaver efter kan Google ikke gætte sig til er postnummer og by med sikkerhed, som hvis du beskriver det.
Microformats er noget som bygger videre på selvsamme princip som beskriver delelementer af din side, og er noget endnu mere finkornet som vil kunne gøre endnu mere gavn.
Indholdet som sådan er søgemaskinerne jo ligeglad med, for den aner ikke hvad det er. Men hvis den pludseligt ved hvad elementer på sin side er, kan den nemmere skelne hvad der måske er vigtigt ud fra hvad der er hvad.