Din router får tildelt ip adressen fra ISPén
Enig, men den får sandsynligvis ikke den IP, som serverne ude i verden ser.
Min egen router har en adresse med 10.0.0.0/16 netmasken, som er privat. Der er et lag NAT mere ude hos ISP'en, som oversætter min traffik til at se ud til at komme fra 77.68.147.241. Den IP kender min router ikke til.
Det giver jo ingen mening? Du vil simpelthen have din interne adresse ud på kablet sammen med de andre 100 mennesker der bruger det kabel og så vil du have din ISP til at oversætte din lokale IP adresse til din eksterne?
Din egen router har måske 10.0.0.0/16 adressen, men det er dit lokale netværk, dit lokale netværk stopper ved dit edge router - altså den som sidder tættest på internettet(Modem etc.).
Din ISP har så fx tildelt dig 109.202.145.50/24, hvor de så måske også ejer resten af 109.202.145.0/24 netværket og kan tildele disse til kunderne.
Den trafik der kommer ud af din routers internet port bliver mærket med din ip adresse sådan at når du skal modtage pakker fra internettet sådan at routerne kan route trafikken den rigtige vej.
Du kan jo selv prøve at sætte en computer med 2 netværk interfaces mellem din router og dit modem og sniffe pakkerne.
Indlæg senest redigeret d. 29.05.2013 14:46 af Bruger #16742