Idéen bag objektorienteret programmering er at opdele programkoden i klasser, der har hver sit velafgrænsede ansvarsområde i programmet. Ved en god afgrænsning kan en klasse genbruges i andre programmer. Man anvender en klasse ved at oprette én eller flere forekomster (instanser) af klassen, og en sådan forekomst kaldes et objekt.
Kilde:
http://da.wikipedia.org/wiki/Objektorienteret_programmeringOOP er et programmeringsparadigme, der er knyttet til bestemte programmeringssprog f.eks. PHP. I PHP kan man definere klasser, der beskriver en samling af tilgængelige operationer (metoder), som virker på tilstande, der er skjult for omgivelserne. Fx vil klassen af brøker have en tilstand beskrevet ved tæller og nævner, og metoderne kan være de fire regnearter; kun de kan ændre tæller og nævner. Man får en indkapsling af tilstandsvariable, hvilket gør OOP til et kraftfuldt modelværktøj. Ud fra klassebeskrivelsen kan man skabe objekter med hver sin tilstand (i eksemplet konkrete brøker som 1/2, 4/7 o.l.). Et vigtigt aspekt af OOP er nedarvning, der gør det muligt at skabe hierarkier af klasser. En underklasse arver metoder og tilstand fra sin overklasse og kan selv definere nye metoder og tilstandsvariable. Nedarvning kan bruges til at udtrykke relationer som klassifikation, specialisering og generalisering.
Kilde:
http://www.denstoredanske.dk/It,_teknik_og_naturvidenskab/Informatik/Software,_programmering,_internet_og_webkommunikation/objektorienteret_programmering
Indlæg senest redigeret d. 15.05.2013 09:58 af Bruger #10216