PHP Object orienteret

Tags:    php

Har kigget på php object orienteret mange gange, og folk anbefaler det osv.
Kan bare ikke se det smarte? Så vil håbe i kan fortælle mig det.



2 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 10 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Det er jo ikke kun PHP som har gavn af at blive objekt orienteret.
Det er strategien i at dele ting op i forskellige classes. Så som en MVC tilgang til tingene, kan have flere forskellige fordele, sådan at du ikke skal gentage din kode.

Du kan fx have en class som hedder "admin" her under kan du have din function som tjekker om brugeren er administrator.
Under admin kan der fx også være en function som returnere hvilken rolle eller level brugeren har fra databasen, sådan at du ikke skal skrive de samme ting igen og igen.

Kan anbefale dig du læser starten på denne artikel (Understanding Object-Oriented Programming):
http://net.tutsplus.com/tutorials/php/object-oriented-php-for-beginners/





Idéen bag objektorienteret programmering er at opdele programkoden i klasser, der har hver sit velafgrænsede ansvarsområde i programmet. Ved en god afgrænsning kan en klasse genbruges i andre programmer. Man anvender en klasse ved at oprette én eller flere forekomster (instanser) af klassen, og en sådan forekomst kaldes et objekt.
Kilde: http://da.wikipedia.org/wiki/Objektorienteret_programmering


OOP er et programmeringsparadigme, der er knyttet til bestemte programmeringssprog f.eks. PHP. I PHP kan man definere klasser, der beskriver en samling af tilgængelige operationer (metoder), som virker på tilstande, der er skjult for omgivelserne. Fx vil klassen af brøker have en tilstand beskrevet ved tæller og nævner, og metoderne kan være de fire regnearter; kun de kan ændre tæller og nævner. Man får en indkapsling af tilstandsvariable, hvilket gør OOP til et kraftfuldt modelværktøj. Ud fra klassebeskrivelsen kan man skabe objekter med hver sin tilstand (i eksemplet konkrete brøker som 1/2, 4/7 o.l.). Et vigtigt aspekt af OOP er nedarvning, der gør det muligt at skabe hierarkier af klasser. En underklasse arver metoder og tilstand fra sin overklasse og kan selv definere nye metoder og tilstandsvariable. Nedarvning kan bruges til at udtrykke relationer som klassifikation, specialisering og generalisering.
Kilde: http://www.denstoredanske.dk/It,_teknik_og_naturvidenskab/Informatik/Software,_programmering,_internet_og_webkommunikation/objektorienteret_programmering



Indlæg senest redigeret d. 15.05.2013 09:58 af Bruger #10216
t