Ergonomi

Tags:    ergonomi keyboard tastatur mus

Hej udviklere!

Her kommer et spørgsmål som absolut ikke har noget som helst med programmering at gøre, og ja så alligevel!

Jeg er begyndt at få godt fat på PHP og det indebærer mange linjer af kodning. Og de mange linjer af kodning, indebærer desværre også lettere smerter i håndled.

Udover dette er jeg fornylig skiftet til en trackball mus min far fandt i gemmerne, og har mere eller mindre skrottet min almindelige mus til gengæld for trackballen. Grunden til dette er at jeg har ladet mit forstå at trackballen er mere ergomisk end den normale mus.

Jeg har åbnet denne tråd som en diskussion og ikke som et spørgsmål, da der oftest (tro mig) ikke findes et endegyldigt svar når det kommer til ergonomi.

Jeg vil høre hvilket keyboard og mus I bruger, og hvad I mener der er mest ergonomisk. Ydermere kunne det være godt med et par tips of fif til en noget håndgymnastik eller anden form for afbelastning.

Håber I svarer på denne tråd, så vi kan blive ved med at kode uden gener!

Jeg bruger hverken mus eller ergonomisk tastatur, derimod et helt standard fladt keyboard. Et råd som ikke kan gives for mange gange er: Gør *alt* hvad du kan med tastaturet. Lær forskellige shortcuts til både dit operativsystem og dine mest brugte programmer. Det vil for det første øge din produktivitet gevaldigt og for det andet, formentligt hjælpe på nogen af dine håndledssmerter.

Jeg er så heldig at jeg aldrig har fået smerter af at bruge en computer, så jeg bruger bare "what ever" tastatur og mus der nu er tilgængelig, og gerne så standard som muligt.

Jeg vil give Jakob ret i at det vil være en god ide at gøre så lidt med musen som muligt. Prøv evt. at lade være med at bruge musen i en uge. Det kan man lære mange gode shortcuts af. Man kan dog også lære hvor idiotisk noget software er designet.

En anden ting du også skal overveje er din stol og dit bord. Er bordhøjden eller stol-indstillingen forkert kommer du til at lave et mærkeligt vrid i armen, hvilket kan give smerter. Hav gerne en stol der kan indstilles så meget som muligt og juster løbende. Det er sundt for kroppen at sidde på forskellige måder i løbet af dagen.

t