Jeg ville rendere siden med indtastningsformularen skjult, og så ved klik på en edit knap, hente data med et ajax kald, udfylde formularen og erstatte det du vil med den udfyldte formular.
Hvorfor? Fordi det er det jeg kan finde ud af
En anden og hurtigere måde, ville være at lave en htmlhelper extension, som kan opbygge formularen til dig udfra en model. Denne formular bliver så gemt i edit knappen, og med minimal javascript fra din side af, bliver den udfyldte formular vist. Har ikke selv lavet det, men har set det i brug og det fungerer fornuftigt. Det burde være til at kunne finde nogle guides på nettet.
Sidst nævnte øger mængden af data der bliver sendt i første omgang gevaldigt, men reducerer antallet af ajax kald.
Til sidst for at gemme/opdatere ville jeg kalde en controller (evt WebAPI) med formen. Laver du din formular rigtigt, skulle controlleren gerne selv være i stand til at oversætte det indsendte til et objekt.
Der findes dog et utal af variationer for hvordan du kan lave det og ingen er mere eller mindre korrekte... du kan evt. også serialisere dine data og lægge dem ind i hvert edit link/knap.