/etc/init.d - hvad er filer der slutter med ".d"? Kender ikke den extension.
Ovenstående er et bibliotek...'.d' endelser bruges ofte til biblioteker, som indeholder scripts eller dele af konfigurationsfiler til en daemon.
Kommandofortolker? Går ud fra at det er et "program" skrevet i C, som modtager input og tjekker om det er f. eks echo og hvis det er, så har den fundet kommandoen og vil fortolke den? Eller hvordan?
Tja, mere eller mindre. 'python' er en kommandofortolker, som kan forstå Python kode, 'bash' er en kommandofortolker, som kan forstå 'Bash' kode, 'java' er en fortolker, som kan forstå JVM bytekode. De er typisk skrevet i C, men det er ikke strengt nødvendigt.
I /usr/local/bin er der et script som hedder "multisystem". Jeg kan ikke se nogen file extension, men når jeg tjekker properties, står der at det er et x-shellscript. Jeg kan køre scriptet ved KUN at skrive multisystem i min shell. Skal hverken skrive "bash" først eller ".sh" til sidst.
Det er fordi scriptet ikke har en endelse. Endelser er sjældent nødvendige men kan være en hjælp til dig selv. Nogen (sikkert installations systemet) har lagt 'multisystem' i et directory, som er nævnt i din PATH, og har gjort det eksekverbart med 'chmod +x'. Derfor kan du eksekvere det som var det et program. Første linje i 'multisystem' fortæller hvilken kommandofortolker, som kan eksekvere det.
Prøv følgende:
$ cat > myscript
#!/bin/bash
echo "Hello $1"
<ctrl+d>
$ chmod +x myscript
$ ./myscript Robert
Hello Robert
$