Java opgave...

Tags:    java

Halløj,

Sidder og bøvler lidt med denne opgave. Har kun haft programmeringstimer et par gange, så det er nok rimelig basic =)

Opgaven lyder: Programmer metoden institution færdig i klassen barn. Metoden skal returnere en tekst streng, der angiver hvilken institution et barn skal gå i. Nedenstående skema beskriver smamenhængen mellem alder og institution.

Alder Institution
0 Hjemme
1,2 Vuggestue
3-5 Børnehave
6-16 Skole
17- Over den skole pligtige alder

Her er hvad jeg har skrevet i metoden so far, og det ser ud til at virke som det skal, men jeg ved ikke lige hvordan jeg får det sidste ind i samme metode??

Fold kodeboks ind/udJava kode 

Her er den originale kode.

5 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 3 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Der er en fejl i din kode. Der skal ikke være semikolon efter 'if (..)' så din kode skal være:

Java har det reserverede ord 'else', som bruges sammen med en if...der er også 'else if', som ligeledes bruges med en if.

Så du kan koble multiple betingelser sammen som i:

Prøv at lave noget med det.

Afsluttede du med en 'else' ? Altså:

Vis os din kode, så er det nemmere at hjælpe.

generelt er det en god ide at benytte sig af krøllede paraneteser når man leger med if og else statements, men hvis man kun har et statement der skal udføres hver gang, kan man godt uden.

Metoden fungerer sådan at den kun returnerer det fra din if, hvis betingelsen er sand. Er den ikke det, skal den returnerer noget andet. her kan du bl.a. lave en return statement i en else blok også.

Du kan også benytte dig af en lokal variabel og derved helt undgå at lege med flere return statements.

Du kan også benytte dig af en switch. Den fungerer således

Du kan evt. læse mere om switch statementet og if/else her - http://docs.oracle.com/javase/tutorial/java/nutsandbolts/flow.html

Indlæg senest redigeret d. 11.02.2013 14:25 af Bruger #4487
@ Robert.

Hmm når jeg sletter det semikolon og compiler så skriver den "missing return statement" og markerer det "}" der afslutter metoden.. wtd?

Tak for hjælpen begge to.

t