HJÆLP TIL JAVA

Tags:    java

Hej Udviklere
Jeg er i gang med at starte (helt fra begyndelsen) med noget java. Men jeg ryger hutigt ind i et problem. Da jeg skal køre "java main", som jeg har fået af vide i en artikel her på siden, får jeg en error: Could not find or load main class Main... Kan nogen hjælpe mig :-)?

4 svar postet i denne tråd vises herunder
0 indlæg har modtaget i alt 0 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
en god start ville være at fortælle os hvad du gør, inden fejlen kommer. Benytter du terminalen/kommandoprompt, eller benytter du en IDE?

kan du se java versionen hvis du i CMD/terminal skriver
Fold kodeboks ind/udKode 

Hvis du kan dette burde Java være korrekt opsat til at køre fra CMD/terminal.

Umiddelbart lyder fejlmeddelelsen på at den java fil du prøver at køre, som skulle hedde Main, ikke indeholder en main metode.

Main metoden ser således ud
Fold kodeboks ind/udJava kode 

Bemærk at jeg i eksemplet ovenfor har kaldt min klasse for 'MitProgram', og derfor skal jeg også kalde min java fil for MitProgram.java. Jeg kan nu kompilerer og kører filen via CMD/terminal på følgende måde.
Fold kodeboks ind/udKode 

Jeg benytter kommandopromt ja og ja java versionen kan godt ses.
Min kode ser således ud:

public class Main {

public static void main(String[] args)
{

MinKlasse objekt;

objekt = new MinKlasse();

System.out.println(objekt.hentTal());

}

}

Har du compilet koden?
Prøv følgende:
Fold kodeboks ind/udKode 

Bemærk...stort begyndelsesbogstav. Det skal være det samme, som i koden.

fik du så kigget på vores eksempler? Du skal altid kompilerer dine Java filer, før de kan køres. Kompileringen gør at dine java filer kan oversættes af Java Virtual Machine, der igen laver din kode om til maskinkode, således at dit styresystem kan forstå programmet.

Kompiler = javac MinJavaFil.java

Husk at hvis din fil hedder MinJavaFil.java, skal din klasse også hedde det.

Kør = java MinJavaFil

t