Hjemmeside opæstnings variabler

Tags:    php

<< < 12 > >>
Hvordan går i hvis nu i har en hjemmeside med en masse sider også i for eksempel har en footertekst som skal være den samme på alle siderne ?

Som det er nu har jeg en opsætningsfil som jeg inkluder på alle siderne også har jeg for eksempel :
$setup['footertekst'] = 'netkoder.dk';

Værdien kan jeg så vise med :
echo $GLOBALS['setup']['footertekst'];

Men hvordan gør i andre ?
Jeg ved ved at prøve og lægge phpBB3 sammen med min hjemmeside men når man sætte en værdi i $GLOBALS så bliver det åbenbart af sikkerhedsmæssigeårsag slået fra så værdien er NULL.
Så muligvis ikke den bedste løsning jeg bruger.

11 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 5 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Skriv det ind i et template! Det vil spare dig oceaner af tid! Det er en pest at skulle skrive HTML og CSS direkte i PHP kode, det er meget nemmere hvis du benytter dig af en template engine.

Det jeg gør er at bruge include..

<?php
include("footer.php");
?>

og det virker fint for mig så det har jeg gjort både med footer, header, menu osv...

der findes sikkert en lettere måde men den måde her synes jeg om fordi det er det eneste jeg kender til :P

Jill du skulle prøve, at arbejde med templates frem for, at arbejde med includes på den måde, det fungere meget bedre ;)

Jeg kender ikke templates men mit problem er ikke om HTML og CSS. Kun PHP.

Jeg skal bare hente en variabel der er sat i en anden fil som jeg har inkludet.

Et template er en abstraktion der lader dig have logik et sted, og "views" - altså de sider du vil vise brugeren, et andet. Det gør din kode meget nemmere at læse og er nemmere at vedligeholde.

Dit problem lyder som om det skyldes, at du gør det på en lidt kluntet måde - men det kan sagtens gøres på den måde! Jeg havde engang et lignende system, og jeg havde en "Master" class der fungerede som et slags registry for alle mulige variabler. Det var en Singleton klasse, så så snart den var initializeret et sted, var den ligeså andre steder i koden.

Denne side forklarer det meget godt: (Scroll ned til "The singleton pattern" hvis du er utålmodig :) )
http://phpadvocate.com/blog/2011/04/php-using-a-singleton-pattern-with-oop/

Indlæg senest redigeret d. 29.01.2013 17:15 af Bruger #11328
Så lad os sige jeg vil prøve det der templates hvad vil i så anbefale at bruge ?

Nu bruger phpBB3 jo sin egen template eller hvad det er.
For eksempel.
Fold kodeboks ind/udHTML kode 

Så ved ikke om det bliver et problem.

Jeg kender ikke noget til phpBB3, men hvis de allerede implementere et template systen, hvorfor så ikke bruge deres? Ellers så har jeg i PHP mest hørt om Smarty Template Engine: http://www.smarty.net/

Fordi jeg ikke helt fatter hvordan man bruger det.

Så kan jeg desværre ikke hjælpe dig videre. Jeg mener iøvrigt at phpBB er et "færdigt" bulletin board, og er lidt ligesom Wordpress på det punkt at du ikke "barer" føjer din kode til hvor du lyster. phpBB er vidst også mest henvendt til forums.

Ja det er et forum men nu prøver jeg at integerer det sådan at det øverste af hjemmesiden ligner alle mine andre sider med dropdownmenu osv i stedet for at forummet er sådan en side for sig selv.

Der er en fil kaldet functions.php hvor der kan stå :
'SITENAME' => $config['sitename'],

Også i HTML filen skriver man :
<h1>{SITENAME}</h1>

Men jeg skal jo stadig kunne hente data fra $GLOBALS men det dur ikke.
'MENUER' => $GLOBALS['setup']['menuer'],
'MENUER' => $setup['menuer'],

<< < 12 > >>
t