@Robert: Sandt, men deres dokumentation og sprogets "standard library" er mildest talt latterligt ufunktionelt og sproget har lige lovligt mange quirks:
http://www.phpwtf.org/Jeg mener at en sprog som Ruby er langt at foretrække, da det er æstetisk smukkere, og på sin vis mere tydeligt omkring hvad det gør - Leder efter det danske ord for verbose på den gode måde...
Det her er ikke tråden der skal starte en religionskrig, så jeg vil fortsætte ved at sige at valget af programmeringssproget handler (næsten) udelukkende om hvilken opgave du skal løse - ligesom du vælger forskellige redskaber til forskellige håndværksopgaver. Hvad havde du tænkt dig kunne være spændende at programmere?
Jeg startede selv med at skrive HTML og derefter CSS, og så derudaf med programmeringssprog, men jeg har følt behovet for en bog til at lære mig det. Det en bog i visse tilfælde kan hjælpe dig med, er hvordan du tilgår abstrakte problemer, og med hvilke "programmerings metoder" / "patterns" du lettest kan få et overblik over problemet.
Til sidst vil jeg lige nævne at JavaScript (og derfor også CoffeeScript), er blevet et meget velfungerende server-miljø og det er også værd at kigge på det.