Nødvendige filer

Tags:    visual-basic

Jeg har lavet et visual basic program, men er der en måde hvorpå jeg kan få en liste over alle de nødvendige filer som mit program bruger? Sådan at man i en evt. zip fil kan tilføje de filer som er nødvendige at have?

2 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 1 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Jeg har lavet et visual basic program, men er der en måde hvorpå jeg kan få en liste over alle de nødvendige filer som mit program bruger? Sådan at man i en evt. zip fil kan tilføje de filer som er nødvendige at have?

Ja, nu sagde du ikke noget om versionsnummeret af VB, men jeg kan da tage VB 6.0 som udgangspunkt.

Hvis du laver det, der hedder en "Dependency File" (en .DEP fil), kan du hurtigt se, hvilke direkte afhængigheder, dit program har. For eksempel kan du se navnene på de OCX filer og DLL filer, der kaldes (HVIS der kaldes nogle af dem). Her er der et eksempel på en "Dependency File":

<pre>[Version]
Version=1.0.0.0

[Project1.exe <0009>]
Dest=$(AppPath)
Date=27-08-02
Time=03:05
Version=1.0.0.0
CABFilename=Project1.CAB
CABINFFile=Project1.INF
Uses1=MSVBVM60.DLL
Uses2=OLEAUT32.DLL
Uses3=OLEPRO32.DLL
Uses4=ASYCFILT.DLL
Uses5=STDOLE2.TLB
Uses6=COMCAT.DLL
Uses7=DAO360.DLL
Uses8=richtx32.ocx
</pre>

Alle "Uses#=$$$" linjerne siger, hvilke DLL'er og lignende skal bruges af programmet. Hvis du bruger Package & Deployment Wizard, der følger med VB 6.0 (Application Setup Wizard i VB 5.0) til at lave dit setup-program med, kan du være rimeligt sikker på, at alle nødvendige filer bliver inkluderet.

Man kommer nok ikke uden om, at der sommetider kræves lidt gætteri og eksperimeter... Der KAN være andre filer, som dit program afhænger af. Hvis du for eksempel har en tekstfil, som du læser data fra, må du manuelt tilføje denne, når du bygger dit setup-program.

Det bedste, man kan gøre, er at formattere en harddisk og lægge en minimum-installation af det/de operativsystem(er), programmet skal køre på. Siden prøver man simpelthen sit setup-program af på den friske installation. Hvis det hele virker, så er dit setup-program OK.

Nu ved jeg ikke, om du har mulighed for det, men jeg bruger altid den metode, hvis jeg har skrevet et program, der skal distribueres til mere end to/tre maskiner.

Håber det hjælper dig videre.

Software is here and now but rock and roll is forever.

Mange tak for hjælpen du får naturligvis de 20UP som udlovet for et godt svar. Desværre kan man sige havde jeg fundet ud af det inden, heh...

t