Lovgivning vedrørende salg af elektronik

Tags:    elektronik produkt

Er der nogle herinde som kan hjælpe mig med spørgsmålet hvor vidt det er lovligt at sælge et elektronik produkt man delvist selv har bygget i hånden?

Jeg er ved at se på mulighederne for at få et kabinet 3D printet og selve indmaden vil være en Raspberry Pi eller et Beagleboard eller sådan.

I så fald behøves der ingen godkendelser tror jeg, men hvis jeg nu ønsker at lodde fx. 4 status LED'er ind i kabinettet som er forbundet til boardet indvendigt. Skal jeg så type godkendes før jeg må sælge det som et produkt?

Det er logisk nok kun i opstartsfasen at jeg ønsker at gøre dette i hånden, men til at få mit produkt på gaden vil jeg gerne bare have det "done". Jeg er ret god med loddekolben så jeg får ikke lavet nogle ulykker ved jeg (kan umuligt være værre end kinesernes indmad i hvert fald).

Spørgsmålet er bare helt simpelt?
Må jeg sælge sådan et produkt til danskerne? Eller kræver det E-mærkning, Typegodkendelser, CE stemplet osv osv.?

5 svar postet i denne tråd vises herunder
0 indlæg har modtaget i alt 0 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hmm lyder som et spændende projekt du har gang i. :)
Men jeg tror juristerne sidder på amino.dk ikke på udvikleren.dk :)

Indlæg senest redigeret d. 10.12.2012 01:10 af Bruger #10216
Der er vel returret og alle andre rettigheder for forbrugeren?
For selv hvis der er problemer i din lodning, så kan forbrugeren sende det tilbage til dig så du skal fikse det.
Så om du så selv har lavet lodningen, eller en kineser dreng er vel bare at i begge to skal lave det forsvarligt, og under ordnede forhold så i får en løn for det og har fornugtige vilkår.

P.S. ikke direkte relateret til dit, men meget sigende side omkring hvad folk tror omkring reklamation, returret, etc. af regler og hvad sandheden er: http://taenk.dk/gode-r%C3%A5d/25-forkerte-p%C3%A5stande-om-k%C3%B8beloven#taenk_fejl1

Indlæg senest redigeret d. 10.12.2012 12:58 af Bruger #17215
Jeg kender godt det med returretten og det. Det er helt fint og jeg er indforstået med det.

Det der bekymrer mig er om jeg overhovedet MÅ sælge det til at starte med, hvis jeg laver de pågældende ændringer?

Eller skal jeg bare holde mig på den sikre side og droppe de små statusdioder?

Tror jeg må tage den videre til Amino en dag. :D

Jeg kender godt det med returretten og det. Det er helt fint og jeg er indforstået med det.

Det der bekymrer mig er om jeg overhovedet MÅ sælge det til at starte med, hvis jeg laver de pågældende ændringer?

Eller skal jeg bare holde mig på den sikre side og droppe de små statusdioder?

Tror jeg må tage den videre til Amino en dag. :D

Der er vel ikke noget lovgivningsmæssigt i du ikke skulle kunne lave dine produkter selv? Ellers skulle der lovgives om at for du kunne lave eleketronik skulle du mindst have sådan en uddannelse, eller hvis du sælger fuglehuse så mindst være tømrer eller sådan noget.
Men er nok meget godt at få det verificeret hos Amino :)

Hej Henrik.

Mht. Salg af dine produkter, så har jeg forstået det som om at det skal CE godkendes hos sik.dk (Sikkerheds styrrelsen), og at du skal kunne stå inde for at det er bygget fornuftigt op.

Der skulle ligge en tråd lavet af mig (Eller flere tråde), på http://elektronik-forum.dk/

Mvh. Danni.

t