C at læse i en tekst fil og søge på dens indhold

Tags:    c++

Hejsa, jeg er igang med at lavet et eksamens projekt i C, det er ik specielt indvikelet da det er et fag jeg har haft i 4 uger, og allerede ska til "eksamen" i, Jeg ska lave en funktion der kan gå ind i en tekst fil som jeg gemmer nogle data i, den ska gå ind og søge på nogle kriterer f.eks. navn cpr osv. Og dem ska den så kunne finde frem.

Jeg gemmer mine data i en txt fil som sagt, kan lige ligge lidt af gemme koden ind

fptr=fopen("a:\\data.txt","wb");
fwrite(&data, sizeof(data), 1, fptr);
fclose(fptr);

det er det jeg ska ind og hente fra/søge på. Håber jeg har formuleret mit spørgsmål så der ik er tvivl, ellers ville det være virkelig dejligt hvis i vil stille spørgsmål til eller deslige, mange tak for på forhånd

5 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 4 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hejsa, jeg er igang med at lavet et eksamens projekt i C, det er ik specielt indvikelet da det er et fag jeg har haft i 4 uger, og allerede ska til "eksamen" i, Jeg ska lave en funktion der kan gå ind i en tekst fil som jeg gemmer nogle data i, den ska gå ind og søge på nogle kriterer f.eks. navn cpr osv. Og dem ska den så kunne finde frem.

Jeg gemmer mine data i en txt fil som sagt, kan lige ligge lidt af gemme koden ind

fptr=fopen("a:\\data.txt","wb");
fwrite(&data, sizeof(data), 1, fptr);
fclose(fptr);

det er det jeg ska ind og hente fra/søge på. Håber jeg har formuleret mit spørgsmål så der ik er tvivl, ellers ville det være virkelig dejligt hvis i vil stille spørgsmål til eller deslige, mange tak for på forhånd

Hvordan ser 'data' ud ?
Kan du måske bare lave en:
fread(&data,sizeof(data),1,fptr);

Ville det ikke være beder at opbevare oplysningerne i et xml dokument i stedet for et txt dokument?

Hej Lasse

Hvis det bare en en lille fil unden for meget data, kan du jo bruge en ini-fil. Det er jo oprindelige en opsætningsfil til windows, men man kan godt bruge til at lave opslag på data. Der findes nogle funktioner til at hente og gemme data,

Eks på fil

[Navn]
Person1=Peter
Person2=Ida

[CPR]
Person1=0101010-2153

osv....

Når du skal læse/søge i en file:

GetPrivateProfileString("Navn","Person1","",&caBuffer[0],sizeof(caBuffer),"a:\\data.ini");

Ligeledes kan man bruge

WritePrivateProfileString - til at skrive i filen.

Det skal dog siges at dette må ikke forståes som en optimal løsning, men den er udemærket til at kommer vidre hvis man sidder lidt fast i et projekt.
Den anden mulighed er at lave en CSV fil, hvorman så seperere ens data med f.eks et simikolon, og så læse man ens fil ind i et char array, og derefter kan man så via nogle while løkke som køre indtil simikolon søge efter information.

Eks.

do
{
navn+=caBuffer;
}
while(caBuffer!=';');

Hilsen
Thomas Vanting

Der er ikke nogen funktioner i C/C++ der kan søge i en fil, du er nødt til at læse indholdet tilbage og selv søge på den sædvanlige måde.

Hvis du har fået svar på dit spørgsmål, eller ikke har brug for svaret længere, så luk venligst denne tråd.

/AC

t