Husk brugernavn i ajax load.

Tags:    php

<< < 12 > >>
Go'aften udviklere.

Jeg har lavet total tid på siden for hver enkel bruger.
Nu vil jeg bare have den til at ajax-loade i se profil. Men det driller med at huske brugernavnet.

Når man kommer ind på en profil, står der de korrekte total tid (timer, minutter, sekunder). Men når den ajax-loader efter 2 sek. Står der: 0, 0, 0. Det virker som om den ikke husker brugernavnet. Og derfor udskriver 0 i stedet for.

Profil delen:
include("2sekunder.php"); // Henter korrekt fra filen.

2sekunder.php:
// Driller med at huske hvem man ser på.

Fold kodeboks ind/udPHP kode 

Kan i hjælpe?.
Jeg ser en profil med ".$_GET['brugernavn']."

Ajax scriptet:
Fold kodeboks ind/udJScript kode 

Indlæg senest redigeret d. 20.11.2012 01:22 af Bruger #17369
11 svar postet i denne tråd vises herunder
0 indlæg har modtaget i alt 0 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hvad er ideen med det her siger du ?

Når jeg kigger på din PHP kode, så bruger du
$bruger = $_GET['brugernavn'];

Hvor får den det brugernavn fra? For du sender det ihvertfald ikke ind gennem din ajax $.get funktion.
I stedet sender du foo:'bar' ind?

Du skal også tænke på, at det data du sender tilbage via AJAX. Hvordan sender du det tilbage:
Fold kodeboks ind/udPHP kode 

Og hvordan modtager du det:
Fold kodeboks ind/udJScript kode 

Jeg forstår det ikke helt. Det må jeg indrømme.
Jeg vil blot have den ændre "timer, minutter, sekunder" som på et ur. Så man ikke behøver at F5 for at se ny online tid.
Men at den gør det helt selv, dog uden at siden bliver reloaded. Så tænkte jeg på ajax. Men jeg kunne såment bare ikke få det til at fungere :(
Og håber så lidt på at i kunne forklare mig lidt om det, eller sende mig til nogle gode tråde omkring det.

Hvis i stadig ikke forstår det, vil jeg gerne prøve igen.
(Et ur har en sekund viser, som bevæger sig hele tiden.)
Den vil jeg så også gerne have til at tælle hele tiden på min - altså så længe den pågældende bruger er online. Derfor skal den tjekke den funktion.

Men det er mit problem at få den til det. Et problem med at finde brugeren (tror jeg).

Principielt vil man nok lave det på en anden måde, som for eksempel denne:

Først og fremmest når en bruger logger ind på din side vil man typisk gemme noget data om den pågældende i Session.
Det kunne for eksempel være et timestamp.

På den måde har man altid adgang til dette timestamp fra da brugeren loggede ind.
Med den kan man blandt andet med Javascript vise hvor længe brugeren har været online.
Du behøver ikke Ajax til dette.
På den side som genererer brugerens profilside, henter du timestamp'et ud af din Session og skriver det med ud på din side et eller andet sted.
Med Javascript kan du så tage fat i det timestamp og lave en tæller.

Princippet er ret simpelt, men at kode det er ikke lige til hvis du ikke helt har forståelsen for hvordan PHP og Javascript kan kommunikerer.

Indlæg senest redigeret d. 20.11.2012 11:50 af Bruger #16319
Hej Rasmus.

Det jeg mener, er hvis jeg nu som gæst, ser på en profil, vil jeg gerne have "timer, minutter, sekunder" skifter sig uden reload/f5.

Nu det ikke så meget sin egen profil, men de profiler man ser på via $_GET['brugernavn']

Der er mit problem i at hente det til reload eller lign. kan ikke se hvordan mit script skulle kunne loade den hvert andet sekund. Da den ikke kan finde brugeren efter de 2 sekunder. :(

Her kan du se hvordan det ser ud efter de 2 sekunder er gået.
Linket til billedet

Så mit ønske er at den tæller hele tiden - dog kun så længe der er noget og tælle, hvis ikke brugeren er online - skal den selvfølgelig ikke.

Indlæg senest redigeret d. 20.11.2012 13:25 af Bruger #17369
Det problem har lige så meget, at gøre med det jeg nævner. hvordan du returnere data og indsætter data på siden, når du ajax kald returnerer

Det er det samme som jeg skrev længere oppe, dit PHP script leder i databasen efter en bruger med det matchende brugernavn i $_GET['brugernavn'].

Problemet er her at $_GET['brugernavn'] er tom, da du ikke sætter den værdi nogen steder.

Så er mit spørgsmål bare, hvordan jeg så finder det brugernavn.
Det er det jeg ikke lige kan finde ud af.

Så er mit spørgsmål bare, hvordan jeg så finder det brugernavn.
Det er det jeg ikke lige kan finde ud af.

Hvad står der i din URL når du er inde på en bestemt brugers profil?
Kan være du kan bruge noget der jo (:

<< < 12 > >>
t