Hejsa.
Okay jeg sidder på 5. semester på datamatikerstudiet, og har fået den lidt alternative idé at jeg vil skrive min egen API.
Jeg har allerede udviklet et lille Backoffice/ERP - i PHP vel at mærke. Alting er derved webbaseret.
Den første idé er at eksterne udviklere skal have mulighed for at kode op i mod min/vores API, således at de kan trække og skrive data fx via SOAP. Det er der en masse gode sikkerhedsaspekter i, til rapporten. Denne del tror jeg at jeg har nogenlunde på plads.
Min anden idé er at give eksterne udviklere mulighed for at lave et modul der installeres på
vores server. Og jeg havde tænkt mig at sådan et modul tog afsæt i en klasse, der skal implementere et interface der ligger hos os, derudover en valideringsproces der også er bundet op på nogle kontrakter. Så kunne min Controller (bruger MVC) validere dette modul og eksekvere det, altså indefra.
Spørgsmålet er så:
- Giver det overhovedet nogen mening, fordi det eksternt udviklede indhold vil jo få adgangs til alle sessionsvariabler - Det er jeg ikke interesseret i !
- Hvordan kan jeg køre denne klasse "myModule implements iModule", og sørge for at den er fuldstændigt enkapsuleret?
- Kan man køre en funktion med begrænsede rettigheder eller lidt "sandboxed" i PHP 5?
- Er der andre aspekter jeg overser? (Det er der helt sikkert)
Alternativet er selvfølgelig kun at tillade at et modul indeholder noget kode Controlleren selv decoder og forstår. Noget hjemmelavet XML-agtigt fx.
Edit: Modulerne ligger på vores PHP server som en del af viewet. Og køres derfra, derfor får de som udgangspunkt fulde rettigheder.
På forhånd tak
Indlæg senest redigeret d. 01.11.2012 08:57 af Bruger #16824