@Daniele, det er helt fint at referere den undervisning du har fået. Men det er altså en grov forsimpling og det lyder til at de kunne have brug for en opdatering inde for web-typografi på Roskilde Tekniske Skole...
Overordnet skelner man rigtigt nok mellem skrifttyper med og uden seriffer (fødder) - serif/sans-serif - sans er fransk for uden. Men det er ikke den eneste måde at gruppere skrifttyper på.
Grunden til at man primært BRUGTE sans-serif fonte, og herunder især Verdana, var dels at den er let læselig ved små størrelser men også at den var tilstede på næsten alle computere med internet adgang. Microsoft havde en frittilgængelig pakke (ms-basic-web-fonts - eller noget lignende) med Verdana, Trebuchet, Comic Sans, Times New Roman og Georgia (så vidt jeg husker) - som alle kunne hente frit og installere på deres systemer hvis ikke det var en Windows maskine som i forvejen havde dem.
Dengang (læs: sidste årti) var @font-face ikke udbredt - Microsoft var faktisk de første til at understøtte det - og det gjorde, at man var afhængig af at ens besøgende havde den skrifttype man ville bruge. Derfor var Verdana defacto standard, da den var den mest neutrale og den som var lettest at læse i lille størrelse - som regel i størrelse 11 px. 16 px tekst så fjollet ud i 800x600.
Traditionelt har man brugt serif-fonte til brødtekst - kig i enhver roman du har derhjemme - det er garanteret at det er serif fonte. Gyldendal har vidst brugt Palatino og Antiqua til de fleste af deres paperbacks. Hvorfor ved jeg ikke præcist - men så vidt jeg husker har sans-serif skrifttyperne sit ophav (eller i hvert fald udbredelsens udspring) i Bauhaus-bevægelsens minimalistiske stil fra 1920'erne - og så har der jo været en tradition for serif fonte i bogtrykkeriet.
Hvis man kan sige noget generelt om typografi og sans-serif/serif fonte, så er det at serif fonte gør sig bedre i brødtekst. Men man kunne nemt argumentere for at det er subjektivt, og man kan også finde eksempler der modbeviser den påstand.
Webdesign har ændret sig, og især typografi er noget andet, end det var for bare et par år siden. Derfor kan det også være svært for undervisere at følge med - lærebøgerne er ofte forældede før de når ud af trykken - og man kan vel ikke forvente at underviserne skal klare det hele selv...
Jeg må hellere stoppe her - inden vi kommer for langt ud af en tangent. Jeg tror også at du har fanget pointen