Computer styrer sig selv?

Tags:    virus mus

Min kammerats computer er begyndt at opføre sig lidt specielt på det sidste. Det har ca stået på 1-2 ugers tid.

Lige omkring kl. 10 hver formiddag begynder musen nemlig at styre sig selv, eller blive fjernstyret?
Den åbner, lukker og minimerer programmer. Trykker på ikoner og rykker rundt på dem på skrivebordet osv. Man kan stort set ikke bruge computeren i det tidsrum som svarer til et par timer fra kl 10 og frem.

Det først jeg tjekkede var om musen var trådløs, og om der var noget i nærheden der kunne volde problemer for det. Musen er nu med ledning, og stadig det samme.

Så kørte jeg en fuld opdateret Norton Antivirus scan som lå på computeren i forvejen. Dette er et betalt abonnement hos Norton.
Derefter kørte jeg Malwarebytes og Spybot. Ingen af de nævnte programmer fandt noget som helst mistænksomt på computeren. Jeg har tjekket computeren for VNC clienter og andet der vil kunne give adgang udefra. Har også tjekket at Fjernskrivebord er slået fra.

Flyttede så computeren hjem på mit eget netværk og her skete der absolut intet. Flyttede den så tilbage igen og kl 10 startede det igen i dag.
Min egen router tillader som standard ikke adgang på andre porte end dem jeg selv har forwarded.
Det samme gør min kammerats router.

Jeg er tom for ideer, og en format c er allersidste udvej da der ligger utrolig meget arbejds relateret software som blandt andet Navision som skal sættes op fra bunden..

Nogen forslag?

Indlæg senest redigeret d. 08.08.2012 11:02 af Bruger #16319
8 svar postet i denne tråd vises herunder
4 indlæg har modtaget i alt 25 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
En simpel test - når den står og flytter rundt selv, så cut internetforbindelsen. Sker det så stadigvæk eller stopper det?

Indlæg senest redigeret d. 08.08.2012 11:18 af Bruger #9814
Drop at tjekkke noget som helst med Norton. Jeg havde en gang deres dyreste betalte pakke installeret, og det er den eneste gang jeg har haft virus. Siden har jeg brugt Avira Free (som i øvrigt fjernede den anden virus, som Norton ikke fangede), og jeg har ikke haft noget som helst siden.

Norton ville have hvad der svarede til næsten 1000kr for at fjerne en virus på min computer - alternativt kunne jeg vælge at formatere og starte forfra.

Jeg vil derfor anbefale at scanne en gang med Avira og derefter lave den simple test som Brian også foreslår: cut forbindelse når musen begynder at bevæge sig :)

Wireshark dit netværksinterface og se om der er nogen mistænkelige pakker der bliver sendt/modtaget. Snart er du i gang med din helt egen miniefterforskning, med ip-tracing osv. ;)

Jeg vil anbefale en komplet reinstallation så hurtigt som muligt. Hvis du derimod vil forsøge at fikse problemet, vil jeg anbefale at frakoble den netværket, så der ikke sker større skade.

Antivirus produkterne tjekker filer, og hvis du bliver hacket, så er det ikke sikkert, at filerne indeholder noget mistænksomt.

Bliver du f.eks. hacket gennem en fejl i Internet Explorer, så kan hackeren have uploadet skadelig kode i IE's hukommelse UDEN at ændre i filerne på disken.

Som Brian siger...sker det igen så klip netværks kablet. Stopper det, er der sandsynligvis en hacker...fortsætter det er det noget andet.

Som Brian siger...sker det igen så klip netværks kablet. Stopper det, er der sandsynligvis en hacker...fortsætter det er det noget andet.
Måske det er et spøgelse :P

En simpel test - når den står og flytter rundt selv, så cut internetforbindelsen. Sker det så stadigvæk eller stopper det?

Uanset om det sker når den er på nettet eller ej, må der ligge noget kode et sted på maskinen. Og kan jeg ikke finde og fjerne det hul, er der ikke så meget at gøre :/

Det blev til en formatering. Der er vidst også noget om at man ikke kan stole på en computer der først har været kompromitteret, så må bare bide i det sure æble.

Ellers tak for hjælpen.

Ja mine erfaringer er også at Norton ikke hjælper meget..
Har oplevet dengang jeg brugte det at den mente min printerdriver var virus hver gang jeg installerede den fra den CD jeg fik med printeren.. Så den sørgede for jeg ikke kunne komme til at udskrive.
NEVER EVER AGAIN!

t