...hvordan man bedst søger i en flexgrid database...Hvordan søger man efter et navn, som man kun kender noget af navnet på?...Har det noget at gøre med noget som SQL...kan man f. eks kombinere det hvis man kun kender noget af navnet og samtidig kender noget af et andet felt
Du har vist spurgt om alt det der flexgrid-halløj før. Det synes jeg, jeg kan huske.
Hvis du har en underliggende database, så er det letteste at arbejde direkte med den og udelukkende bruge flexgrid til at vise resultater i. Flexgridden i sig selv er vist en besværlig og langsom fyr.
Hvis du kun kender til en del af navnet, kan du stadig finde text v.h.a.
Like operatoren. Her er et eksempel på brugen af den, eksemplet er vist selvforklarende, når du først har kørt det i VB:
<pre>
Dim a As String
a = "hello"
If a Like "he*" Then Debug.Print "a begynder med 'he'"
If a Like "*he*" Then Debug.Print "a indeholder 'he'"
If a Like "*ll*" Then Debug.Print "a indeholder 'll'"
If a Like "*lo" Then Debug.Print "a slutter med 'lo'"
</pre>
SQL bruges netop til at kommunikere med databaser. Det bliver ALT for omfattende at gå i detaljer med det her og nu, men der er rigtig mange tutorials derude og hvis du er ved at lære om databaser, så vær forberedt på at læse en masse. Det er dog ikke så svært, som det kan synes .... faktisk er det meget enkelt, så ikke noget med at give op på forhånd!!!!
Du kan bruge
Like sammen med SQL i Microsoft Access databaser. Jeg er ikke sikker på, om den findes i andre databaser, men de har så andre metoder at gøre det på.
Hvis du har en Access database som grundlag, kan du bruge SQL. Hvis du kan bruge SQL, kan du få enormt meget kontrol over din database-søgning. PLUS, det går meget hurtigere end FlexGrid sandsynligvis gør.
Software is here and now but rock and roll is forever.