søgning i flexgrid/database

Tags:    visual-basic

User
Bruger #912 @ 25.04.02 17:39
Er der mon en som ved hvordan man bedst søger i en flexgrid database. hvis brugeren f. eks skal søge efter et navn, skal man så sammenligne f.eks text1.text med mshflexgrid.text en linje af gangen? Dette tager da alt for lang tid(flere sekunder!), gør det ikke? eller findes der en eller anden kode der hedder FIND "navn" eller go to "navn" eller sådan noget???

Næste problem: Hvordan søger man efter et navn, som man kun kender noget af navnet på? F.eks. de første par bogstaver eller de sidste eller de midterste! F.eks. søg efter "Knud Erik Madsen", og man kun taster "Knu" eller "Erik" eller måske "K","E" og "Mads" delt af et eller andet tegn

Har det noget at gøre med noget som SQL, eller er jeg helt på afveje der? hvis ja , hvordan f..... gør man

kan man f. eks kombinere det hvis man kun kender noget af navnet og samtidig kender noget af et andet felt, f.eks tlf-numer??

Dette var vist en ordenlig mundfuld, jeg håber at der en som kan hjælpe!

1 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 3 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Søgning i database.

Brug under reference ; Microsoft ActiveX data objects 2,5 el. tilsvarende:

Oprette forbindelse til data base, i dette tilfælde Access.

Set DBcon = New ADODB.Connection
DBcon.ConnectionString = "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=STI_TIL_DIN_DATABASE;Persist Security Info=False"
DBcon.Open

Søg poster med bestem indhold :

Dim DBrecset As ADODB.Recordset
Set DBrecset = New ADODB.Recordset

DBrecset.Open "select * from alle", DBcon, adOpenStatic, adLockReadOnly

DBrecset.Filter "navn = Lars"

'Så findes der kun poster med navnet Lars eller hvis det skal være alle Larsen og Lars, så "filter = Lars*" alm. vildcard karaktere fra SQL.

DBrecset.Filter = adFilterNone ' nulstille filteret igen

set dbrecset = nothing ' lukke pænt ned

Hvis du vil kombinere er der mange muligheder, du kan lave "select * from alle where navn = 'lars*"
og sætte et filter på bagefter.

Er der mon en som ved hvordan man bedst søger i en flexgrid database. hvis brugeren f. eks skal søge efter et navn, skal man så sammenligne f.eks text1.text med mshflexgrid.text en linje af gangen? Dette tager da alt for lang tid(flere sekunder!), gør det ikke? eller findes der en eller anden kode der hedder FIND "navn" eller go to "navn" eller sådan noget???

Næste problem: Hvordan søger man efter et navn, som man kun kender noget af navnet på? F.eks. de første par bogstaver eller de sidste eller de midterste! F.eks. søg efter "Knud Erik Madsen", og man kun taster "Knu" eller "Erik" eller måske "K","E" og "Mads" delt af et eller andet tegn

Har det noget at gøre med noget som SQL, eller er jeg helt på afveje der? hvis ja , hvordan f..... gør man

kan man f. eks kombinere det hvis man kun kender noget af navnet og samtidig kender noget af et andet felt, f.eks tlf-numer??

Dette var vist en ordenlig mundfuld, jeg håber at der en som kan hjælpe!

t