Opklaring af css

Tags:    css

Hejsa.

Jeg fandt en side hvor jeg sad og kiggede kildekoden igennem. Der faldt jeg så over noget meget besynderligt css.
Jeg håber at der er nogen her som kan opklare hvd det betyder, for har godt nok aldrig set noget lign.
Fold kodeboks ind/udCSS kode 

Det er ikke så meget .secTop for det ved jeg godt hvad betyder.
Det næste har jeg godt set, altså det med [], men det har jeg kun set ved input[type="..."].

Hvem ved det?

6 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 16 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Det er en attribute selector (specifikation)

Det er lidt underligt de bruger begge da *= er nok.

*= betyder at attributen skal bare indeholde den værdi der er angivet, ^= betyder at attributen skal starte med den værdi som er angivet (men den indeholder den alligevel så *= rammer stadig hvis den starter med værdien)

Du kan læse meget mere om det her, hvor der er andre eksempler på nogle af de andre selects som findes.

Tit kan du se sådan et select blive brugt til at ramme alle inputs af fx. typen checkbox - input[type="checkbox"] så du har select[attribute="værdi"]

Indlæg senest redigeret d. 26.06.2012 09:07 af Bruger #15754
At .secTop's class attribute starter eller indeholder "triangle-" udover at den jo også skal have secTop fordi det er det du selecter.

den selector kan bruges til elementer ala
Fold kodeboks ind/udHTML kode 

Så i det her tilfælde vil det betyde at classen for .secTop?

arh okay, så det er children for .secTop som indeholder triangle som class det gælder?

Det er descendants (ikke children) af elementer med klassen "secTop" hvis class skal indeholde "triangle-". Det er descendants og ikke children af samme grund som ".secTop .descendant" matcher descendants af elementer med klassen "secTop" som har klassen "descendant" - ergo der er mellemrum og ingen ">".

Det kan bruges i det tilfælde dan beskriver.

t