Hente indhold fra 2 forskellige databaser

Tags:    mysql

Hej kære udviklere.

Jeg har 2 databaser. Den ene database har én tabel, hvorfra jeg ønsker at poste indholdet via tabel nummer 2.

Eksempel:

Database1/tabelX er primær som henter indhold til siden, men database2/tabelY har nogle numre som jeg skal bruge på siden - hvordan grejer jeg den?

Det er to forskellige databaser, men på samme mysql server.

Kan jeg så lave en ordinær connectfil og bare kalde dem andre navne?

Eksempel:

$db = mysql_connect("localhost", "root", "");
$hejsa = mysql_select_db("den_ene", $db);
$hejsa2 = mysql_select_db("den_anden", $db);

Kan ovenstående overhovedet lade sig gøre, eftersom jeg på de andre sider benytter "den_ene" .. Vil det ikke konflikte hvis jeg har mere end én database forbindelse åben?

Håber I har nogle super råd :)

Mvh. Mikkel

Indlæg senest redigeret d. 14.06.2012 18:08 af Bruger #16936
6 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 3 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hej igen.

Jeg ville da samle det i en database, det gør det også lang nemmere at lave back-up.

Jeg skal lige forstå det med priserne.
Kan man ikke direkte konvertere dk pris til fx eu pris?

Lad os antage at man kan det, så kan du jo blot lave en tabel med de forskellige valutaer, som du så omregner til alt efter hvilket sprog hjemmesiden vises med.

Dernæst så kan du rigtig mange steder hente valuta user via en XML fil, så kan du jo automatisere ved at lave et script der henter denne fil og parser den igennem og opdatere det i din database. Dette kan fx klares via et php script og et cron job

Jeg mener ikke at du kan vælge (mysql_select_db()) flere databaser på samme tid, på samme forbindelse.
Du kan til gengæld sagtens oprette to forbindelser, men jeg tror jeg har en bedre idé. Men først lige et eksempel på to forbindelser:
Fold kodeboks ind/udPHP kode 

Men, som sagt, tror jeg har en bedre idé. Man kan nemlig sagtens arbejde med flere databaser, så længe de er på samme server og man har adgang til dem begge (hvilket du har). Endda i samme SQL-sætning:
Fold kodeboks ind/udSQL kode 

Håber det er en løsning du kan bruge.

Indlæg senest redigeret d. 15.06.2012 00:02 af Bruger #17213
Hmmm..

Må jeg spørge til hvorfor du har det i to databaser og ikke blot to tabeller?

Hmmm..

Må jeg spørge til hvorfor du har det i to databaser og ikke blot to tabeller?
Jeg har et website som skal udvides til flere sprog. Priserne på den danske vil ikke kunne hænge sammen på udenlandske, med mindre jeg laver en php funktion som omregner - men vil helst at det kører via databaserne.

Du skriver egentlig noget konkret. Måske kunne jeg køre samme database hele vejen igennem også lave tabeller udfor hvilket land/pris der skal være - det kunne måske også være en løsning?

Er åben for andre forslag eller om ovenstående holder vand.

Hvordan er det ellers med valutakurser, kan man hente dem via XML fra nationalbanken - såfremt jeg _skal_ lave den funktion som jeg helst ikke vil frem til ?

Indlæg senest redigeret d. 14.06.2012 18:17 af Bruger #16936
Hej igen.

Jeg ville da samle det i en database, det gør det også lang nemmere at lave back-up.

Jeg skal lige forstå det med priserne.
Kan man ikke direkte konvertere dk pris til fx eu pris?

Lad os antage at man kan det, så kan du jo blot lave en tabel med de forskellige valutaer, som du så omregner til alt efter hvilket sprog hjemmesiden vises med.

Dernæst så kan du rigtig mange steder hente valuta user via en XML fil, så kan du jo automatisere ved at lave et script der henter denne fil og parser den igennem og opdatere det i din database. Dette kan fx klares via et php script og et cron job

Undskyld at jeg bare lige komme ind i samtale men jeg mener også at du skal holde dig til en som daniel siger til dig. men jeg mener at du kan lave en function med hvor den finder ud af hvor bruger kommer fra via noget php og js mener jeg men er dog ikke helt sikker

jeg vil kun give dig ret i det som du skriver og siger..

t