Slideshow på forsiden

Tags:    php javascript

Hej
Jeg er igang med at lave en side hvor jeg på index ønsker at få vist de sidste 10 oprettede poster i mit showroom, køre med titel og billede på forsiden.
Det kan nemt lade sig gøre at hente det hele med PHP således:
Fold kodeboks ind/udPHP kode 

Dog ved jeg ikke helt hvordan jeg fortæller den at der kun skal hentes de sidste 10 poster i MySQL-tabellen.
Dertil skal jeg have fundet ud af hvordan jeg laver det som et slideshow. Først tænkte jeg på at anvende noget flash, men det kan vel ikke kombineres med PHP eller hvordan?
Jeg laver nok det hele således:
Fold kodeboks ind/udHTML kode 

Så tænkte jeg at det måske kunne lade sig gøre med noget jquery, men ved bare ikke lige hvordan det skal laves helt præcist.

Indlæg senest redigeret d. 11.06.2012 19:50 af Bruger #17072
10 svar postet i denne tråd vises herunder
4 indlæg har modtaget i alt 23 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Du kunne jo evt. anvende nivo slider.
Det er et jquery plugin som er utrolig simpelt at anvende.

Tjek det ud her

har du eller anden date information i din tabel? for så kan du gøre:

Fold kodeboks ind/udSQL kode 

Jeg bruger easy slider http://cssglobe.com/post/4004/easy-slider-15-the-easiest-jquery-plugin-for-sliding

Og med den kan du sagtens lave noget magen til det på boligportal.dk

Jeg har lige lavet noget på min forside her: http://brugtfotoudstyr.dk med easy-slider. Du er nødt til at rette positionerne på #slider1next a og #slider1prev i din css, for at få det til at passe, hvilket jeg også gjorde da min slider div ikke er af samme størrelse som den der er i std. demoen.

Nej, der er ingen date information, systemet kan dog sortere via ID. Så jeg gør altså bare således:

Men nu hvor jeg så har hentet de seneste 10 poster ud, skal jeg jo have lavet det der slideshow. Jeg har en gang brugt et slideshow i JavaScript, som automatisk skiftede billede ved et bestemt interval, men det dur ikke her, fordi godt nok skal slideshowet køre automatisk, men det skal også kunne lade sig gøre at bladre frem og tilbage i det.

Indlæg senest redigeret d. 11.06.2012 19:50 af Bruger #17072
@Daniel - Det er et rigtigt godt forslag, dog søger jeg noget lidt mere simpelt, såsom det der viser forsideannoncer her: http://www.boligportal.dk/
Jeg har kigget lidt i deres kildekode, men kan ikke rigtig finde ud af hvilket script de har brugt, andet end at det nok højest sandsynligt er jquery som base.

Indlæg senest redigeret d. 12.06.2012 11:12 af Bruger #17072

Indlæg senest redigeret d. 11.06.2012 23:14 af Bruger #17119
Var der nogen der havde nogle forslag til slideshow, som ligner det på boligportal.dk lidt mere?

Lige præcis Brian. Det er netop sådan en enkel slider jeg manglede, dog er der lidt problemer.
Jeg har tilføjet den css-kode der hører til easyslider 1.7 i min style.css for at have så få filer som muligt.
Jeg har inkluderet easyslider1.7.js i head og slideshow virker skam også, men der er lidt problemer.
Min CSS med easyslider:
Fold kodeboks ind/udCSS kode 

Screenshot af resultat
Som I kan se, så er pilene øverst på siden og ikke nede i bunden hvor den gerne skulle stå.
Jeg laver slideshowet i en seperat php-fil, som ser således ud:

Jeg bruger så php include til at få det vist på siden.
Det burde jo ikke være noget problem og det er det som sådan ikke, men det er i CSS problemet opstår, fordi der er noget der ikke vil lade de pile komme derned hvor de skal være, og desuden viser den kun toppen af billedet der hvor slideshowet skal være(den lille blå boks, som er toppen af et billede).
Hvordan retter jeg det lille problem.

Efter en masse småjusteringer og grå hår har jeg endelig fået det til at virke:
Screenshot

t