Hvis du gerne vil anvende en mod_rewrite baseret url model for dit website, så vil jeg helt klart anbefale dig at kikke lidt närmere på Zend Framework eller Cake PHP.
Jeg kan udemärked godt forstå at du vil anvende en SEO venlig model ("mitdomäne.dk/resource/), men jeg vil virkelig-virkelig opfordre dig til ikke at give dig ikast med selv at begynde at bygge et system som bruger mod-rewrite uden at du gör det fuldt ud og, og med det mener jeg at du bruge et benchmark framework såsom Zend Framework eller Cake PHP. Disse lägger op til at du gör aktivt brug af MVC modellen som mod_rewrite er en hoved ingredience i.
Du kan jo lege lidt med denne lille bid af instructioner:
RewriteEngine On
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} -s [OR]
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} -l [OR]
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} -d
RewriteRule ^.*$ - [NC,L]
RewriteRule ^.*$ index.php [NC,L]
Du skal huske på fölgene: Når du tillader og bruger mod_rewrite, så åbner du samtidig også op for en räkker ändringer i forhold til hvor input data kan komme fra. Traditionelt, så forholder det sig sådan at vi arbejder med _GET, _POST og _COOKIE (_REQUEST, hvis man er til det hele på engang) når vi jo taler om input, men med mod_rewrite så åbnes der også op for at man faktisk kan skrive til dit script via det specielle "REQUEST_URI" parameter som tilgås via _SERVER superglobal variablen.
Del vil sige at vi i din URL kan skrive:
"index.php?var1=value1&var2=value2"
... men også...
"/var1/value1/var2/value2/" - og det er FARLIGT hvis ikke du ved hvordan du skal forholde dig. Blandandet fordi at vi faktisk også kan skrive sådan her:
"/var1/value1/var2/value2/?var1=value1&var2=value2" -- hvad ophäver hvad? Ingenting! Der er ikke noget falsum i den sägning. Og der er der ikke fordi at alt efter "?" kan stadigväk tilgås via _GET/_REQUEST.
Ydre mere, så er det sådan at det kräver lidt script gymnastic, lidt know-how omkring "Singleton Patterns", modulus, osv. at skrive et script der fordeler og opslitter en REQUEST_URI generet streng, og forvandler den til et Array som du så kan bruge til noget fornuftigt. Det "kräves" også at hvis en variable findes i REQUEST_URI-strengen(/var1/value1/) så kan denne variable ikke også findes i _GET/_REQUEST (?var1=value1) - det er et spörgsmål om sikkerhed!
Hvis du har spörgsmål osv. så bare råb höjt. :-)