Hjælp til htaccess rewriting

Tags:    htaccess

Hej igen udviklere :D!

Jeg sidder og prøver at få lavet "minside.dk/index.php?page=prices" om til "minside.dk/prices", men jeg kan ikke få det til at virke..

I ved så man kan skrive minside.dk/prices i browseren og så virker det :D.

Derfor ville jeg være oprigtigt glad hvis der var nogen der kunne hjælpe mig, og eventuelt give mig en kode som jeg kan sætte ind i .htaccess så det virker? :).

Håber der er nogen der kan hjælpe, har prøvet en del og synes sku ikke jeg kan få det til at virke :c.

5 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 4 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato

Hvis du gerne vil anvende en mod_rewrite baseret url model for dit website, så vil jeg helt klart anbefale dig at kikke lidt närmere på Zend Framework eller Cake PHP.

Jeg kan udemärked godt forstå at du vil anvende en SEO venlig model ("mitdomäne.dk/resource/), men jeg vil virkelig-virkelig opfordre dig til ikke at give dig ikast med selv at begynde at bygge et system som bruger mod-rewrite uden at du gör det fuldt ud og, og med det mener jeg at du bruge et benchmark framework såsom Zend Framework eller Cake PHP. Disse lägger op til at du gör aktivt brug af MVC modellen som mod_rewrite er en hoved ingredience i.

Du kan jo lege lidt med denne lille bid af instructioner:
Fold kodeboks ind/udKode 

Du skal huske på fölgene: Når du tillader og bruger mod_rewrite, så åbner du samtidig også op for en räkker ändringer i forhold til hvor input data kan komme fra. Traditionelt, så forholder det sig sådan at vi arbejder med _GET, _POST og _COOKIE (_REQUEST, hvis man er til det hele på engang) når vi jo taler om input, men med mod_rewrite så åbnes der også op for at man faktisk kan skrive til dit script via det specielle "REQUEST_URI" parameter som tilgås via _SERVER superglobal variablen.

Del vil sige at vi i din URL kan skrive:
"index.php?var1=value1&var2=value2"

... men også...

"/var1/value1/var2/value2/" - og det er FARLIGT hvis ikke du ved hvordan du skal forholde dig. Blandandet fordi at vi faktisk også kan skrive sådan her:

"/var1/value1/var2/value2/?var1=value1&var2=value2" -- hvad ophäver hvad? Ingenting! Der er ikke noget falsum i den sägning. Og der er der ikke fordi at alt efter "?" kan stadigväk tilgås via _GET/_REQUEST.

Ydre mere, så er det sådan at det kräver lidt script gymnastic, lidt know-how omkring "Singleton Patterns", modulus, osv. at skrive et script der fordeler og opslitter en REQUEST_URI generet streng, og forvandler den til et Array som du så kan bruge til noget fornuftigt. Det "kräves" også at hvis en variable findes i REQUEST_URI-strengen(/var1/value1/) så kan denne variable ikke også findes i _GET/_REQUEST (?var1=value1) - det er et spörgsmål om sikkerhed!

Hvis du har spörgsmål osv. så bare råb höjt. :-)

.htaccess
Fold kodeboks ind/udKode 

Den bruger jeg på en af mine sider, den henter jeg med <a href="Nyheder">Nyheder</a> og den finder filen Nyheder.php

Med:
Fold kodeboks ind/udPHP kode 

Indlæg senest redigeret d. 02.06.2012 23:29 af Bruger #17118
Prøv med denne kode :)

Fold kodeboks ind/udKode 

URL HER kunne f.eks. være udvikleren.dk - Selvfølgelig linket til din side :P

Hmm, ved ikke lige hvor meget jeg kan få ud af det, er der nogle andre bud? :) Men tak alligevel!

Indlæg senest redigeret d. 03.06.2012 00:37 af Bruger #16605
Hvad sker der hvis du bruge den løsning du fik sidst du spurgte ?
http://www.udvikleren.dk/forum/38021/gaar-url-kortere-gennem-server/

t