Formular til indsættelse af billede og data

Tags:    php mysql html javascript

Hej
Jeg er igang med at lave et showroom på et site og i den forbindelse skal brugeren have mulighed for at uploade et billede til serveren, samt skrive diverse oplysninger og en lille beskrivelse.
Upload-scriptet har jeg styr på og formularen til indsættelse af tekst i MySQL har jeg også så godt som klar, men jeg er lidt i tvivl omkring hvordan jeg stiller det op på bedste vis, så jeg undgår at redirecte alt for meget.
Kunne man f.eks. placere både indsættelse i MySQL og upload af billede i samme script, uden at det volder problemer? Jeg vil jo helst have at den først forsøger at uploade billedet og hvis det ikke kan lade sig gøre skal den vise en fejl med det samme. Den del er nem nok, så er der bare lige det med at placere et if indeni den første if, eller om jeg skal lave to seperate if/else og så bruge samme session til at placere fejl i.
Hvordan er det bedst at gøre det?

4 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 12 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Kunne man f.eks. placere både indsættelse i MySQL og upload af billede i samme script, uden at det volder problemer?

Ja det synes jeg umiddelbart vil give god mening. Du skal jo også gemme oplysninger om billedets nye adresse i databasen (Eller navn som minimum)

Den del er nem nok, så er der bare lige det med at placere et if indeni den første if, eller om jeg skal lave to seperate if/else og så bruge samme session til at placere fejl i.
Hvordan er det bedst at gøre det?

Hvis du gerne vil kende til alle fejlende kunne du evt. bruge et array af fejl, hvor du tilføjer hver fejl i, med unikke identifiers af en art. Så kan både du og brugeren se præcis hvad der gik galt.

Kig her det er næsten nemmere end at begynder at forklare

Eks. bruger1-1.jpg for det første billede og bruger1-2.jpg for det næste billede fra samme bruger. Men hvordan får jeg den til at tælle op hvor mange gange den samme bruger har lagt et indlæg eller hvad man nu vil kalde det.

Det skulle være rimelig enkelt, ved at tælle rækkerne i din database.
Fold kodeboks ind/udPHP kode 

Alternativt kan du tage hash af nogle variabler, fx et datetime af post tidspunktet. Så ville dine billeders filnavne komme til at se således ud: Bruger1-2d4b749125a854b22ca94f1c03236053.jpg

Så skal du selvfølgelig gemme denne streng i din database.

Ok.
Kan jeg få den til automatisk at hente billedets nye adresse.
Mit script kommer til at ligge i admin/add_showroom.php
Billederne gemmer jeg i mappen images, så stien fra add_showroom.php og ud til billederne bliver ../images/billednavn.jpg
Sådan som jeg har forstået den måde jeg laver mit script på, så skal jeg have en ../upload/filnavn.tmp og derefter ændres det til ../images/billednavn.jpg.
Jeg konstruerer filnavnet ved at jeg anvender brugernavnet og så får den et nummer.
Eks. bruger1-1.jpg for det første billede og bruger1-2.jpg for det næste billede fra samme bruger.
Men hvordan får jeg den til at tælle op hvor mange gange den samme bruger har lagt et indlæg eller hvad man nu vil kalde det.

Ok. Jeg tror at jeg vil kombinere en date og en hashværdi for at give filen et navn:
Fold kodeboks ind/udPHP kode 

Lyder det som en fornuftig løsning eller skal jeg gøre noget andet?

Indlæg senest redigeret d. 02.06.2012 22:34 af Bruger #17072
t