Hej
Jeg er igang med at lave en stor mængde forbedringer på et site, der tilhører et par af mine venner, men jeg er løbet ind i et lille problem. Lige nu er der ikke koblet nogen MySQL database på siden og derfor er hele systemet statisk og alt skal hentes ned, redigeres og uploades igen, hver gang de vil lave ændringer. Da ingen af dem kan finde ud af at bruge en webeditor(dreamweaver, netbeans, etc.), er det mig der hver gang skal lave ændringerne for dem. Det er vi alle ved at være trætte af, og derfor fornyer jeg nu siden med MySQL og PHP. Dog er jeg stødt på et lille problem med footeren på siden. Lige nu laves footeren således:
- <ul>
- <li><a href="index.html">Forside</a></li>
- <li><a href="om.html">Om os</a></li>
- <li><a href="admins.html">Admins</a></li>
- <li><a href="servers.html">Servere</a></li>
- <li><a href="forum.html">Forum</a></li>
- <li class="lastchild"><a href="kontakt.html">Kontakt</a></li>
- </ul>
footer menuMellem alle menupunkterne er der lavet en streg, som de gerne vil beholde. Problemet er dog at class=lastchild er det der får menuen til at holde op med at lave stregen. I det nye setup med PHP og MySQL bruger jeg et while-loop til at lave både sidens menu, samt en kopi af menuen nede i footeren. Dog ved jeg ikke hvordan jeg skal få den til at skrive class="lastchild" når den henter den allersidste post fra databasen.
Hvordan laver jeg nemmest footer menuen?
Den måde jeg henter menuen på er denne:
- include 'inc/connect.php';
- $sql_menu = "SELECT * FROM content ORDER BY id";
- $query_menu = mysql_query($sql_menu);
- //Adskilt i 2 <?php ?>
- <ul>
- while ($menu = mysql_fetch_assoc($query_menu))
- echo '<li><a href="content.php?id='.$menu['id'].'">'.$menu['titel'].'</a></li>';
- </ul>