Hejsa Martin
Det er jo en af de spørgsmål vi (jeg i hvertfald) er glad for.
Nu ved jeg selvfølgelig ikke din alder og baggrund, men vil sige dengang jeg selv startede var i mine unge dage.
Jeg og en kammerat startede med at vi ville lave hjemmesider i en editor der lavede forfærdelig kode og så blev vi ligesom bidt derfra af.
Først fik vi proppet en masse scripts ind der gjorde alle mulige "smarte" ting ved vores hjemmeside, men lidt efter lidt begyndte vi at lære selve opbygningen af HTML-sider, elementer og struktur og fik fjernet noget af alle disse "smarte ting" og begyndte på lidt andre ting som CSS og vore egne mindre scripts.
Dette dur kun til statiske sider - altså sider hvor indholdet er fast og ikke ændrer sig.
Synes dette kan være et godt grundlag fordi her behøver du ikke bekymre dig en masse omkring response og request og server-siden, men kan bygges på senere.
Under min gymnasielle uddannelse (HTX) fik jeg snusset til Delphi igennem mine programmeringstimer, og fik for alvor interessen for softwareudvikling.
Herefter valgte jeg så at tage en datamatiker hvor jeg lærte om den objekt-orienterede tankegang og meget andet.
Det kan godt forstås, men jeg ville synes det kunne være lidt mere besværligt måske at starte op på.
Jeg har så senere hen begyndt at se web igen, men med server-siden således at dine sider bliver dynamiske ved at indholdet kan skifte.
Mit forslag vil være:
1. Starte med basic HTML - her får du god forståelse for struktur og hvordan forskellige elementer skal spille sammen for at din side kommer til at se ud som du ønsker dig.
2. Derefter bygge på med CSS, javascript for at lave lidt mindre nifty features til din side - Her begynder du at se hvilke muligheder der er for at din side kan blive smart og lækker og have lidt features.
3. Herefter skal du så vælge en teknologi hvor du kan arbejde med dynamiske sider - dette kan være ASP.NET (C#), PHP, eller noget helt andet. Jeg selv arbejder i ASP.NET (C#) fordi C# er sproget jeg lærte under min uddannelse og er derfor selvsagt.
Her skal du lære lidt om hvordan ting fungerer med request og response, men vil sige det kommer nok rimeligt hurtigt og ellers har du altid os herinde
4??
Nu kan du så selv bestemme om du vil begynde at rode med noget applikationsudvikling til desktop applikationer olign. måske?
Ikke for at præge eller vælge side, men hvis du har lært C# via ASP.NET kan du selvfølgelig også bruge .NET & C# til dette via Winforms/Windows forms eller WPF (Windows Presentation Foundation).
Det er muligt at starte med applikationsudviklingen først til desktop applikationer for der er meget af det der kan ordnes med drag & drop og dobbeltklik på knapper og andre elementer, men problemet kan her være lidt mere at man ikke forstår objekter og hvordan ting bør laves helt korrekt. Men hvis du giver dig i kast med dette så igen så er vi her, og der findes jo også altid et hav af tutorials på nettet til at hjælpe dig med at forstå.
Må man spørge til din alder og baggrund? Eventuelt interesser olign?
I så fald vil vi nemmere muligvis kunne vejlede dig med noget som også vil kunne gøre større gavn senere hen i noget du måske kan tænke over nu med din videre vej og karriere.
Så kan det være vores anbefalinger kunne gavne dig anderledes på den lange bane uanset om det så skal være mobiludvikling, eller hvad det skal være
God fornøjelse med det! Det skal nok blive sjovt ligesom det har været for nok langt de fleste af os