hvordan lære man programmering

Tags:    programmering

<< < 12 > >>
Hej alle sammen jeg har et problem. jeg er meget interesseret i progtammering men jeg ved ikke så meget om det og jeg ved ikke hvordan man lære det. håber i kan hjælpe

17 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 13 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hejsa Martin

Det er jo en af de spørgsmål vi (jeg i hvertfald) er glad for.
Nu ved jeg selvfølgelig ikke din alder og baggrund, men vil sige dengang jeg selv startede var i mine unge dage.
Jeg og en kammerat startede med at vi ville lave hjemmesider i en editor der lavede forfærdelig kode og så blev vi ligesom bidt derfra af.
Først fik vi proppet en masse scripts ind der gjorde alle mulige "smarte" ting ved vores hjemmeside, men lidt efter lidt begyndte vi at lære selve opbygningen af HTML-sider, elementer og struktur og fik fjernet noget af alle disse "smarte ting" og begyndte på lidt andre ting som CSS og vore egne mindre scripts.
Dette dur kun til statiske sider - altså sider hvor indholdet er fast og ikke ændrer sig.
Synes dette kan være et godt grundlag fordi her behøver du ikke bekymre dig en masse omkring response og request og server-siden, men kan bygges på senere.

Under min gymnasielle uddannelse (HTX) fik jeg snusset til Delphi igennem mine programmeringstimer, og fik for alvor interessen for softwareudvikling.
Herefter valgte jeg så at tage en datamatiker hvor jeg lærte om den objekt-orienterede tankegang og meget andet.
Det kan godt forstås, men jeg ville synes det kunne være lidt mere besværligt måske at starte op på.
Jeg har så senere hen begyndt at se web igen, men med server-siden således at dine sider bliver dynamiske ved at indholdet kan skifte.

Mit forslag vil være:
1. Starte med basic HTML - her får du god forståelse for struktur og hvordan forskellige elementer skal spille sammen for at din side kommer til at se ud som du ønsker dig.
2. Derefter bygge på med CSS, javascript for at lave lidt mindre nifty features til din side - Her begynder du at se hvilke muligheder der er for at din side kan blive smart og lækker og have lidt features.
3. Herefter skal du så vælge en teknologi hvor du kan arbejde med dynamiske sider - dette kan være ASP.NET (C#), PHP, eller noget helt andet. Jeg selv arbejder i ASP.NET (C#) fordi C# er sproget jeg lærte under min uddannelse og er derfor selvsagt.
Her skal du lære lidt om hvordan ting fungerer med request og response, men vil sige det kommer nok rimeligt hurtigt og ellers har du altid os herinde :)

4??
Nu kan du så selv bestemme om du vil begynde at rode med noget applikationsudvikling til desktop applikationer olign. måske?
Ikke for at præge eller vælge side, men hvis du har lært C# via ASP.NET kan du selvfølgelig også bruge .NET & C# til dette via Winforms/Windows forms eller WPF (Windows Presentation Foundation).

Det er muligt at starte med applikationsudviklingen først til desktop applikationer for der er meget af det der kan ordnes med drag & drop og dobbeltklik på knapper og andre elementer, men problemet kan her være lidt mere at man ikke forstår objekter og hvordan ting bør laves helt korrekt. Men hvis du giver dig i kast med dette så igen så er vi her, og der findes jo også altid et hav af tutorials på nettet til at hjælpe dig med at forstå.

Må man spørge til din alder og baggrund? Eventuelt interesser olign?
I så fald vil vi nemmere muligvis kunne vejlede dig med noget som også vil kunne gøre større gavn senere hen i noget du måske kan tænke over nu med din videre vej og karriere.
Så kan det være vores anbefalinger kunne gavne dig anderledes på den lange bane uanset om det så skal være mobiludvikling, eller hvad det skal være :)

God fornøjelse med det! Det skal nok blive sjovt ligesom det har været for nok langt de fleste af os :)

Som Kenneth siger, så er det første du skal finde ud af, i hvilken retning du vil gå henad først... Web Programmering er fra min erfaring, langt det nemmeste at komme i gang med, men du kan også sagtens unde problemer give dig i kast med software programmering... Spil programmering, vil jeg dog anbefale dig til at vente med, til du er blevet lidt mere erfaren i et programmeringssprog eller teknologi.

Når du har fundet ud af hvad du skal, så skal du igang med at finde resourcer du kan lære fra. Bøger er mit bedste bud, men internettet er også en utrolig stærk spiller. Dog skal du være opmærksom på at internettet ikke altid kommer så meget i dybden som bøgerne, så suppler allerhelst med en bog.

Hvis jeg skal anbefale noget, så start med PHP hvis du ønsker Web, eller Java, hvis du ønsker at lege med software... Du kan sagtens senere i dit læringsforløb lege med java på web også.

Tak for den lange forklaring og hjælp. Jeg er 15 år og skal starte i 9. klasse efter sommer ferien, derefter regner jeg med HTX. Jeg håber på at blive noget inden for programmering men ikke Helt præcist hvad. Jeg elsker at side med en computer selv og jeg ikke er den største nørd (da jeg ikke vidste hvor man skulle blive klog henne) jeg begyndte igår på noget HTML efter meget hjælp inde på http://www.nemprogrammering.dk/ men der er stdig meget.

Jeg giver dig ret der er absolut rigtigt meget, men vil sige dig en ting. Rolig du skal nok nå det for du er ung og er allerede godt igang og vil hjælpe dig i fremtiden og også på grund af din indstilling med at starte tidligt og din iver for at lære at programmere og dygtiggøre dig - er super interessant indenfor vores felt med systemudvikling.

Men bare ta den med ro, for du skal nok nå det og det tager tid at lære og alle har deres tempo og forskellige behov for at kunne lære og hvor detaljeret de selv mener de skal lære det før de har "lært det".
Nogle "nørder" skal kunne alt om HTML og grunde hvorfor forskellige elementer opfører sig sammen som de gør og andre siger nu kan jeg det basale og så finder jeg ud af det andet når jeg får problemer og behov for det.
Men på et tidspunkt kommer lyset og så går det stærkt med alle de forskellige sten der begynder at falde på plads. Og så er det sjove at så udfordrer du dig selv med nye mere svære ting (css, mindre javascript opgaver etc) og så skal du det samme igennem med den svære periode hvor der er meget.
Men det er det værd når du får dine aha-øjeblikke hvor man forstår det, får det til at virke og se ud som man gerne vil. Det er virkelig fedt så igen held og lykke og god fornøjelse med det - det er helt sikkert noget du vil kunne bruge fremadrettet.

Din fremtidige uddannelse er ikke vildt vigtig på nuværende tidspunkt, men godt du tænker over det nu så du har mulighed for at reflektere over det.
Synes dit valgt med HTX er godt fordi den er matematisk som er godt for enhver programmør, og så også fordi der er fag som teknologi og valgfag som vil kunne give dig lidt hen imod det teknologiske du gerne vil arbejde med - men tag en snak med din studievejleder han ved om der er andet der er bedre som en STX eller hvad de nye nu hedder for dem ved jeg intet om og kan derfor ikke vejlede om dem heller.

Når du så har fået rodet lidt mere med HTML og forskellige elementer så du har lidt mere erfaring indenfor programmering og udvikling kan du komme igen og så kan vi nok hjælpe dig med hvad der ville være fordelagtigt at tage af uddannelse alt efter hvad du har af planer og ønsker om retning og ting at arbejde med. Om det skal være sætte computere op, programmere web og net-ting, eller om du vil lave mobil applikationer eller hvad det nu end måtte være. Der har du også fået lidt indsigt og kan derfor selv komme med lidt flere input fra din egen vinkel også.

Så enjoy :)

Indlæg senest redigeret d. 15.05.2012 23:40 af Bruger #17215
Nu er programmering et lidt stort ord.

Hvad kunne du tænke dig at lave; hjemmesider, software, spil, mobilapps eller noget helt andet?

Tak for rådet Martin. Jeg tror at jeg starter med hjemmesider da det lyder som et godt sted at starte. Men er der så nogle bøge du kan foreslå?

Tak for rådet Martin. Jeg tror at jeg starter med hjemmesider da det lyder som et godt sted at starte. Men er der så nogle bøge du kan foreslå?

jeg har personligt brugt dem her;

http://www.nemprogrammering.dk/
http://www.w3schools.com/

så start det på at bliver sådan lidt mere svært vil jeg mene her efter;

http://www.lynda.com/

Der vil jeg give Martin Ret,

jeg har arbejde med php og css/css3 og html html5 og meget meget lidt js, jeg vil nok sådan høre om du kan de vigtigt sådan ting som skal kunne før du start på programmering det er om du kan "html og css"

Indlæg senest redigeret d. 14.05.2012 22:05 af Bruger #17136
Først og fremmest velkommen i vores verden, det er et lovely sted! ;)

Jeg startede med html/css og senere Javascript. Da jeg følte mig nogenlunde tilpas i disse hoppede jeg på softwareudvikling i vb.net, hvilket er noget mere omfattende og her tror jeg aldrig jeg stopper med at lære. Desuden har jeg supleret med asp.net som et glimrende serversidesprog, og har også føjet AJAX, jQuery og DoJo til listen af ting jeg har beskæftiget mig med.

Så den sti jeg vil anbefale må være:

Webudvikler: HTML -> CSS -> PHP/ASP.net(de fleste ville foretrække PHP) -> Javascript (udbyg med biblioteket jQuery).

Softwareudvikler -> Java/C#.net (personligt ville jeg foretrække vb.net(som er i stil med C#.net) men C# er langt mere udbredt) -> C++.

I den sidste kan du suplere med nogle ting fra webudviklingen.

Det blev lidt indviklet, men håber du fik bare lidt ud af mit pølsesnak!

Held og lykke med det! :)

Hejsa Martin

Det er jo en af de spørgsmål vi (jeg i hvertfald) er glad for.
Nu ved jeg selvfølgelig ikke din alder og baggrund, men vil sige dengang jeg selv startede var i mine unge dage.
Jeg og en kammerat startede med at vi ville lave hjemmesider i en editor der lavede forfærdelig kode og så blev vi ligesom bidt derfra af.
Først fik vi proppet en masse scripts ind der gjorde alle mulige "smarte" ting ved vores hjemmeside, men lidt efter lidt begyndte vi at lære selve opbygningen af HTML-sider, elementer og struktur og fik fjernet noget af alle disse "smarte ting" og begyndte på lidt andre ting som CSS og vore egne mindre scripts.
Dette dur kun til statiske sider - altså sider hvor indholdet er fast og ikke ændrer sig.
Synes dette kan være et godt grundlag fordi her behøver du ikke bekymre dig en masse omkring response og request og server-siden, men kan bygges på senere.

Under min gymnasielle uddannelse (HTX) fik jeg snusset til Delphi igennem mine programmeringstimer, og fik for alvor interessen for softwareudvikling.
Herefter valgte jeg så at tage en datamatiker hvor jeg lærte om den objekt-orienterede tankegang og meget andet.
Det kan godt forstås, men jeg ville synes det kunne være lidt mere besværligt måske at starte op på.
Jeg har så senere hen begyndt at se web igen, men med server-siden således at dine sider bliver dynamiske ved at indholdet kan skifte.

Mit forslag vil være:
1. Starte med basic HTML - her får du god forståelse for struktur og hvordan forskellige elementer skal spille sammen for at din side kommer til at se ud som du ønsker dig.
2. Derefter bygge på med CSS, javascript for at lave lidt mindre nifty features til din side - Her begynder du at se hvilke muligheder der er for at din side kan blive smart og lækker og have lidt features.
3. Herefter skal du så vælge en teknologi hvor du kan arbejde med dynamiske sider - dette kan være ASP.NET (C#), PHP, eller noget helt andet. Jeg selv arbejder i ASP.NET (C#) fordi C# er sproget jeg lærte under min uddannelse og er derfor selvsagt.
Her skal du lære lidt om hvordan ting fungerer med request og response, men vil sige det kommer nok rimeligt hurtigt og ellers har du altid os herinde :)

4??
Nu kan du så selv bestemme om du vil begynde at rode med noget applikationsudvikling til desktop applikationer olign. måske?
Ikke for at præge eller vælge side, men hvis du har lært C# via ASP.NET kan du selvfølgelig også bruge .NET & C# til dette via Winforms/Windows forms eller WPF (Windows Presentation Foundation).

Det er muligt at starte med applikationsudviklingen først til desktop applikationer for der er meget af det der kan ordnes med drag & drop og dobbeltklik på knapper og andre elementer, men problemet kan her være lidt mere at man ikke forstår objekter og hvordan ting bør laves helt korrekt. Men hvis du giver dig i kast med dette så igen så er vi her, og der findes jo også altid et hav af tutorials på nettet til at hjælpe dig med at forstå.

Må man spørge til din alder og baggrund? Eventuelt interesser olign?
I så fald vil vi nemmere muligvis kunne vejlede dig med noget som også vil kunne gøre større gavn senere hen i noget du måske kan tænke over nu med din videre vej og karriere.
Så kan det være vores anbefalinger kunne gavne dig anderledes på den lange bane uanset om det så skal være mobiludvikling, eller hvad det skal være :)

God fornøjelse med det! Det skal nok blive sjovt ligesom det har været for nok langt de fleste af os :)

Tak for den lange forklaring og hjælp. Jeg er 15 år og skal starte i 9. klasse efter sommer ferien, derefter regner jeg med HTX. Jeg håber på at blive noget inden for programmering men ikke Helt præcist hvad. Jeg elsker at side med en computer selv og jeg ikke er den største nørd (da jeg ikke vidste hvor man skulle blive klog henne) jeg begyndte igår på noget HTML efter meget hjælp inde på http://www.nemprogrammering.dk/ men der er stdig meget.

Jeg kan da lige supplere lidt til det flotte svar, og fortælle at når jeg næste år starter på gymnasiet, foregår det på STX. Jeg skal gå på den linje de kalder X linjen, eller matematisk-naturvidenskabelig linje. Mine første planer var også HTX men jeg blev rådet af en kammerat (der også er programmør) til at tage X linjen, da den skulle være mere matematisk. Desuden skal det da ikke være nogen hemmelighed at HTX'erne hvor jeg kommer fra ikke er de mest aktive, og mange af dem er en flok hardcore gamere, som ikke laver så meget andet, end ikke i timerne (dette er dog kun rygter).

@Daniel
Vi havde mulighed for at tage matematik på A niveau, men ikke nødvendigt og så er det jo kun op til en selv hvor man vil ligge behovet og hvad det skal bruges til senere.
På STX er der vel samme typer valgfag som multimedie og programmering? Og er der Teknik også?
Det var noget jeg godt kunne lide fordi man skulle have et meget praktisk syn på problemstillinger og rapporterne. Fx at man kunne lave noget revultionerende der kan hjælpe gartnere, og så lave en stor rapport om hvordan det kan finansieres, målgruppen, baggrunden, udviklingsmuligheder etc. og den tankegang er ikke noget jeg direkte har brugt, men indirekte har den hjulpet mig meget med at tænke anderledes end teoretiske ting alene (de var selvfølgelig også med).

Derudover vil jeg sige at der var flere af dem fra min HTX klasse som ikke var gamere, men var meget dovne ja, og kan selvfølgelig være en dårlig indflydelse, men hvis man er engageret i det man laver så skal man nok klare den alligevel. Men hvis STX har mange af de samme fordele vil jeg sige så kan jeg ikke se andet end at sige det lyder godt for en stimulerende aktivt miljø og påvirkninger er altid positivt for ens egen performance uasnets ens mentale tilstand.

<< < 12 > >>
t