Som ethvert andet arbejde er et studiejob også et arbejde, og du skal kunne møde på arbejde under de aftalte forhold. Hvis du sætter dit studie over styr, er det i princippet din egen skyld.
Når du påtager et studiejob, er det ligesom at være flaskedreng. Der skal du også være på arbejde fra kl. X til kl. Y.
Michael mit spørgsml lå netop i om det var muligt at få noget studiejob med systemudvikling ved siden af hvor jeg kunne komme når jeg havde mulighed for det.
For under min ungdomsuddannelse kunne jeg komme de dage jeg kunne og få det arbejde der var den dag - hvilket jo var lige præcis hvad jeg havde brug for da jeg så var sikker på at jeg kunne priotere mine studier.
Og de af mine venner der var flaskedrenge havde samme aftale med deres chef'er, men kunne godt være at de muligheder forsvandt nu det ikke var småjobs som flaskedreng.
Som jeg forstår dit spørgsmål lyder det på, hvorvidt det kan lade sig gøre, at have et fleksibelt studiejob ved siden af en videregående uddannelse. Hvis det er tilfældet, så er der mange muligheder for at få jobs, hvor du også samtidig kan passe din skole.
Arbejdstiderne er, som Nicky og Michael også skriver, jo noget dig og din chef snakker om, og hvis du gør opmærksom på, at du går i skole og at det er vigtigt, er jeg sikker på, at I kan finde en ordning.
Der er flere virksomheder der søger deciderede studiemedhjælpere; det er altså jobs der er henvendt til unge mennesker, der læser til dagligt og her har arbejdsgiveren en forventning om, at skolen somme tider kan komme i vejen for arbejdet (selvom arbejdet selvfølgelig skal passes).
Så hvis din bekymring går på, om du kan passe både skole og studiejob, vil jeg mene at det ikke bliver et problem. En stor del af de studerende på videregående uddannelser har et fritidsarbejde uden at sætte skolen over styr.
Jeg stillede min studievejleder et lignende spørgsmål, da jeg gik på en ungdomsuddannelse og hun svarede, "Alle har et job ved siden af. Jeg kender i hvert fald ikke nogen, der kan leve af SU'en" - selvom det nu er stillet lidt på spidsen.
Jeg har måske altid bare troet at "studiemedhjælper" var en der kunne ordne pakkerne og hjælpe receptionen, sætte papir etc. på plads, da jeg aldrig har hørt om udviklings studie medhjælpere.
På det tidspunkt det bliver aktuelt bør jeg så blot sende en uopfordret ansøgning til diverse steder tæt på som jeg ellers ville søge systemudvikler-stillinger og høre om de ville kunne have en studiemedhjælper-stilling til mig?