Mysql ÆØÅ

Tags:    php mysql

Hej, jeg har et problem med mit login system.
Når jeg skal logger ind med en bruger der har æøå i navnet så kan den ikke.

- Jeg har tjekket at det er de rigtige ting der går ind i mysql ved at sige: echo $pass; echo $user; så at jeg kan se at den søger efter det rigtige i mysql.
- Hvad kan denne fejl skyldes? min php fil er utf samt mit mysql felt er latin_danish

10 svar postet i denne tråd vises herunder
6 indlæg har modtaget i alt 32 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Har du prøvet at ændre dit charset i mysql til utf8_danish_ci, det bruger jeg og det virker altid.
Det ville måske være en fordel at du i din connection til databasen indsætter en linje der fortæller den at al kommunikation foregår i UTF8.
Fold kodeboks ind/udPHP kode 

F.eks.
Fold kodeboks ind/udPHP kode 

Jeg har en bruger der har Ø i password og det virker, også selvom jeg krypterer passwordet.

Indlæg senest redigeret d. 30.04.2012 10:11 af Bruger #17072
Personligt bruger jeg altid, når jeg bruger mysqli.
Fold kodeboks ind/udKode 

Er du sikker på at æø og å er sat rigtigt ind i databasen, og evt. hvilken database har du? :)

Indlæg senest redigeret d. 01.05.2012 15:45 af Bruger #15747
Hvis din fil er i utf8 og din database er sat til latin_* så er det et tegnsætningsproblem. Du skal bruge samme tegnsæt over hele linjen.

Det er normalt ikke nok at lave charset om til utf8 eller utf8_danish_ci. Mange gange er du nød til at slette din tabel og så lave den fra ny, med det nye charset.

Har du prøvet utf8_encode($a) - Den tekst, som vil have til uft8 ved udtræk.

ER du sikker på at du har sat din database til utf-8, kolonnen, og selve rækken? Som sagt kan du objektivt se, hvordan det står i din database og ikke at du bare kan se æø og å. For at du kan se dataene har du noget som fortolker disse data - det kan godt ske at denne fortolkning er forkert. Derfor spørg jeg om du objektivt, kan se det? Kan du objektivt se, at din database er bygget rigtigt op?

JEg havde personligt samme problemer selv, men det var ikke databasen der var problemet, men min host, som gjorde at forbindelsen blev ved med at være ISO - så har du prøvet det jeg skrev tidligere bare med mysql?
Fold kodeboks ind/udKode 

Men kan du objektivt se at det er ÆØÅ ?

Virker stadig ikke.
- Min mysql har jeg sat til utf8_danish og bare normal utf8 og mysql_set_charset('utf8'); efter min connect.
Min fil er en utf8 fil.

- Har prøvet at lave en echo på min $sql og den søger efter det rigtige.

MySQL Version : 5.5.16
I databasen står de som ÆØÅ

I databasen står der fx:
"Programmør"

Uden nogle fejl, som det burde blive outputted.

Super tak :)!

t