Motorstyring

Tags:    motorstyring

Hej jeg er totalt ny i denne verden.
Ville høre om der er nogen der har gode råd til hvordan jeg kan søge data omkring, hvilket sprog der er kodet i når man snakker motorstying til biler, da jeg gerne vil lære at programmere og udskifte microchips.

På forhånd tak

VH

K.

6 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 12 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hvis du er totalt ny i denne verden er det ikke lige motorstyring til biler du har lyst til at kaste dig ud i.

Et skridt på vejen kunne dog fx være Arduino (Google it), som giver dig mulighed for at arbejde med elektriske kredsløb og diverse mekanismer i et forholdsvist let-tilgængeligt programmeringsmiljø.

For at arbejde med microchips og microcontrollere er det som regel C eller i enkelte tilfælde C++ du skal have fat i. Disse er begge to "programmeringssprog". Endvidere kan du nogen gange være nødsaget til at benytte Assembly, som er et meget "low-level" programmeringssprog, det nærmeste du kommer på binær kode ("0001100111010" - computersprog).

Du skriver intet om dine erfaringer og jeg har valgt at tolke det, som at du ikke har nogen - hvilket selvfølgelig er helt fint man skal jo starte et sted! Men til gengæld kommer det til at kræve lidt af en indsats at sætte sig ind i alle de grundlæggende begreber.

Wikipedia (især det engelske) og Google er dine venner i denne, din mission på viden. Start ud med "programming language" og "C, programming language", så skulle der være links nok at tage fra :)

Indlæg senest redigeret d. 25.04.2012 22:25 af Bruger #11328
Jeg har selv en Arduino som jeg er meget glad for - det er et rigtigt godt angrebspunkt når det kommer til at lære styring af elektronik.

Arduino har tonsvis af dokumentation og et udviklingsmiljø der er let at komme i gang med.

Du kan se et par eksempler på projekter jeg har laver med Arduino:

http://www.youtube.com/watch?v=ar6ahpyYXDQ - en 8x8 LED matrix jeg har lavet for sjov

http://www.youtube.com/watch?v=2s3N9hQ8N80 - En prototype af en lagerrobot vi har lavet som eksamensprojekt på HTX.

Du kan også kigge på den lidt nyere Raspberry Pi som er en lille computer på størrelse med et kreditkort med lidt plads, diverse porte, HDMI etc. som du også kan lege med. Den er dog udsolgt i øjeblikket, men det er nok muligt at købe den en gang igen i løbet af nogle måneder.

Hvis du vil starte med Arduino, vil jeg anbefale dig at købe dette begyndersæt: http://www.oomlout.co.uk/starter-kit-for-arduino-ardx-p-183.html

Der får du 11 forskellige prøve-kredsløb du kan lave med de medfølgende komponenter. Det giver dig også mulighed for at programmere det hele hvis blot du har en computer med et USB stik. Det er en fordel med lidt viden omkring el, men det er ikke et krav.

Håber du kommer godt i gang ;-)

Jeg er mekaniker og har været det i 10 år nu. Jeg starter inden længe på en 2,5 årig uddannelse som tekniker. Jeg er så småt begyndt på at tune biler for forskellige mennesker, deraf kommer min interresse for at lære at programerer og udskifte microchips

Halløjsa Kim.

Jeg sidder som Velligeholder på et fora der roder med elektronik, og vi har lige haft et par tråde omkring det med H Bridge Drivers (2 Vejs styrring af motor)

Måske det er noget for dig at sidde der inde og stille nogle spørgsmål til de lidt mere advanceret brugere?

Elektronik-Forum.dk - Hvis du har lyst.

Udover det, så vil jeg anbefale dig at du nok får lavet dig en H Bro, og eventuelt styrre den med hjælp af fx. Arduino Uno eller knabt så kedelige modeller som giver dig fremtidige muligheder (Arduino Mega2560 som giver dig over 50 I/O=PINS at rode med)

Næst efter, skal du nok også sætte dig lidt ind i C verden, især hvis du vil programmere Arduino Boards :) Både Arduino IDE'en virker meget C baseret samt, hvis du skal lave et interface til at styre din Arduino fra computeren, vil jeg nok anbefale noget i retningen af C/C++/C#

Håber du kan bruge mit svar. (Nogen der er uenig, kan de jo rette lidt på mig :P )

Danni: Nu ved jeg ikke hvor meget en H-bro hjælper på en bil? Men ellers har du ret - meget fint sted at starte når det gælder en elektromotor. Dog skal man også passe lidt på - det kan relativt let lade sig gøre at brænde en H-bro af, hvis ikke man passer på.

I vores lagerrobot (postede YouTube link før) bruger vi 3 H-broer, hvor to af dem er sat sammen til at styre en stepper-motor (For ekstra præcision).

Jeg vil mene at Arduino Uno er et fint udgangspunkt - man kan altid bruge shift-registre hvis det går helt galt med antallet af pins tilgængelige. Jeg endte f.eks. med at skrive biblioteker til DC motor, stepper motor og elektromagnet til at køre på et fælles shift-register, fordi vi løb tør for pins på vores Arduino Uno :-)

Hej Simon.

Hmm, ja, det er måske rigtigt nok med Shift Registere, benyttede mig selv af dem indtil jeg fik mit ATmega 2560 board, så kunne jeg spare penge på Shift Registere og på at skulle kode extra for at lave et ShiftOut..

Plus, at det giver "bare" en begynder en masse besvær at skulle bruge et shift register for at lære den at kende før man kan komme ordenligt igang. :)

I øvrigt havde jeg forstået det som en model bil og ikke en alm. Person bil :P

Mvh. Danni.

PS. Fed Youtube video :)

t