Hej alle!
Jeg er i gang med en app til iOS, der implementerer en algoritme, hvor en matrix opstilles, og enlle talværdi udregnes i hvert felt i matrixen. For at opstille denne matrix har jeg forsøgt at lave et 2-dimensionelt array, ved at opstille et vandret array, og så indsætte et array som objekt på hvert indeks.
Jeg har indtil videre bare prøvet at opstille matrixen og indsætte værdien 0 i hvert felt, men applikationen crasher, og jeg kan simpelthen ikke regne ud hvorfor (jeg er heller ikke ekspert i at læse log-filer).
Nogen der kan hjælpe mig med hvordan jeg opstiller dette, og læser værdierne i de enkelte felter? Lige nu er det ikke vigtigt, hvordan jeg udregner værdierne i matriksen - blot hvordan jeg læser dem (som jeg har stillet til 0)
Mit forsøg ser sådan ud:
int antalKolonner = 12;
int antalRaekker = 8;
for (int i=0; i < antalKolonner; i++) {
[vandretArray insertObject:[[NSMutableArray alloc] initWithCapacity:antalRaekker] atIndex:i];
for (int j=0; j < antalRaekker; j++) {
[[[vandretArray objectAtIndex:i] objectAtIndex:j] insertObject:[NSNumber numberWithInt:0] atIndex:j];
}
}
Jeg har indsat et NSNumber i stedet for en int, da man ikke kan indsætte primitive datatyper i arrays (har jeg læst)
Jeg har derefter forsøgt at læse værdien i feltet (1,1) ved at sætte værdien af denne til teksten i en label:
self.scoreLabel.text = [[NSString alloc]initWithFormat:@"%@",[[vandretArray objectAtIndex:1] objectAtIndex:1]];
Jeg er fuldstændig blank hvorfor det ikke virker
Mvh Johan
Indlæg senest redigeret d. 23.04.2012 22:58 af Bruger #16676