Laptopkrav på datalogi

Tags:    computer-science hardware

Hej

Jeg starter på datalogi uddannelsen på Københavns universitet til september og vil derfor lige undersøge computerkravene inden, da min nuværende computer snart godt kunne skiftes ud.

Jeg regner ikke med at datalogi kræver det helt store og da jeg desuden regner med at bruge linux, går jeg ikke ud fra at jeg får brug for den kraftigste computer. Det skal forresten være en bærbar computer.

Er det noget særligt man skal tænke på her?

Vil det være et problem at køre linux alene?

Tak

34 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 3 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
13" pro'en har da ikke to grafikkort så vidt jeg ved - mener kun det er 15"+. Det har min kærestes 13" i hvert fald ikke - men det kan jo være det bare er en ældre model.

DVD drevet er også overflødigt imo. Og de 4gb ram skulle være mere end nok :-)

Det er en smagssag - men det er fandme sjældent at folk reelt har brug for den performance de køber. De fleste ville klare sig fint med en atom processor og 1gb ram :p

13' Pro'en har integreret GFX, det som følger med Sandy Bridge CPU'en, det kan dog godt betale sig at vente, hvis man køber en med integreret GFX, da det får et ordentligt boost med Ivy Bridge. :)

@Martin ja - men jeg mener da ikke at den har et dedikeret grafikkort udover det integrerede?

Nej det har 13" modellerne heller ikke, men resten har, tag et kig på

http://store.apple.com/dk/browse/home/shop_mac/family/macbook_pro

Intel HD Graphics 3000 er det integrerede :-)

Yes, det var også det jeg mente :-) Jeg bruger aldrig andet end det integrerede i min MBP - kun når Google Chrome insisterer på det. Den kan af en eller anden grund ikke afvikle flash og java med mindre den får lov til at bruge det dedikerede. Meget mystisk - det virker ellers i alle andre browsere :-)

jeg har det lige omvendt ... jeg bruger altid dedikerede, nok mest fordi jeg altid har en ekstern skærm koblet til.

Virker mærkeligt, så vidt jeg ved trækker flash på cpu'en, men jeg havde et program engang, så jeg manuelt kunne vælge hvilken gpu jeg ville trække på. :-) Men du kan vel få en flash blocker til Chrome? ;)

--
Jeg bruger kun mit dedikerede når jeg spiller :).

Indlæg senest redigeret d. 12.04.2012 20:30 af Bruger #14816
Programmet hedder gfxCardStatus - og det virker også fint. Problemet er at chrome bare bliver gennemsigtigt der hvor man ellers ville have haft flash/java elementet hvis man tvinger den over på det integrerede :-) Jeg har opgivet at finde en løsning på det - jeg venter på der kommer en opdatering der fikser problemet!

Løsningen er Webkit http://www.webkit.org/ ! :lol:

Indlæg senest redigeret d. 12.04.2012 20:36 af Bruger #14816
Hvad mener du Martin? :)

t