Laptopkrav på datalogi

Tags:    computer-science hardware

Hej

Jeg starter på datalogi uddannelsen på Københavns universitet til september og vil derfor lige undersøge computerkravene inden, da min nuværende computer snart godt kunne skiftes ud.

Jeg regner ikke med at datalogi kræver det helt store og da jeg desuden regner med at bruge linux, går jeg ikke ud fra at jeg får brug for den kraftigste computer. Det skal forresten være en bærbar computer.

Er det noget særligt man skal tænke på her?

Vil det være et problem at køre linux alene?

Tak

34 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 3 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Jeg har i to år haft den lækreste mm-vision.dk laptop med 128 GB SSD disk, 8 GB RAM, quad core processor med hyperthreading (Linux rapporterer otte cpu'er).

Den kan dæleme køre nogle VM's og compile noget kode :-)

Her et par år efter er den stadig helt fantastisk.

Kan det virkelig passe at jeg skal være den første til at anbefale en (Lenovo/IBM) Thinkpad?

Der er godt nok ikke nogen maskine jeg nogensinde har siddet ved, der egner sig bedre til udviklings- og Linuxarbejde end Thinkpads. Det er nørdens first and last stop. Robust chassis, slidstærkt hardware og nifty lir såsom indbyggede bevægelsessensore der kan scriptes. Og så er det svært at finde en ThinkPad hvis hardware ikke har noget nær fuld understøttelse i en ganske almindelig Linux kerne.

Hvis du har råd til det, så er X-serien utroligt mobile og utroligt fede. W-serien er meget store og clunky og meget dyre, men er til gengæld også CPU-monstre. Det bedste kompromis mellem pris, mobilitet og hardwarespecs får du i T-serien. Så der er lidt at vælge imellem.

Min arbejdscomputer er en T520(skiftede til den for et par måneder siden efter at have brugt min noble T61p i 3 år), og min private mobile laptop er en X21s.

Per, jeg er enig i Lenovo's maskiner klart er fine, jeg har prøvet flere og konen har endda en. Jeg syntes bare det er for meget plastik når det kommer til selve chassiset. Men det er måske bare mig.

Jeg har selv læst Datalogi på KU - dog ikke færdig gjort det.

Der er ikke nogen specifikke krav til din maskine. En af mine kammerater brugte en af de første asus eee's til det meste, uden problemer. Du kommer ikke til at arbejde med særligt udregningstunge opgaver på nogen af de obligatoriske fag - det kan dog variere alt efter hvad du vælger som valgfag. Hvis du endelig har meget tunge opgaver, så er der fri adgang til massere af regnekraft på de maskiner som der står på instituttet. Der står en masse tyndeklienter som kan bruges til at tilgå maskinerne, og du kan endda ssh'e til et par af dem.

Så regnekraft er ikke et vigtigt parameter - heller ikke grafikkort. Jeg brugte selv en Asus 751h - en 11,3" netbook med 1.6ghz atom og 6-7 timersbatteri tid - lækker maskine.

Batteritid, vægt, tastatur og størrelse er det vigtigste.

Angående operativ system er det heller ikke vigtigt. Som regel vil alt materiale være tilgængeligt både til Linux, OS X og Windows. Hvis uheldet er ude og du ikke kan få det til at virke på din maskine ssh'er du bare ind til diku's maskiner og så kører det derfra.

Batteritiden bør ikke være under 6 timer. Der er ikke noget mere irriterende end at skulle jage stikkontakter.

Angående størrelse (og skærm størrelse) så er det jo en smagssag. Men det hænger jo sammen med vægt og mobilitet - jeg synes at 11" er lige i underkanten og 15" er for meget. Et optimalt valg er 13".

Tastaturet er også en smagssag - men du kommer til at kode meget så find et der passer til dine hænder. Der er ikke noget værrere end at sidde med pølsefingre på et netbook tastatur, eller at bruge et assymetrisk tastatur (dem hvor det er mast i bredden for at få plads til et numerisktastatur :< )

Hvis jeg skulle købe en maskine til studiet nu ville valget falde på en Macbook Air 13". Perfekt størrelse, dejligt tastatur, massere af regnekraft, lav vægt og så kører den både OS X (ofc), Linux og Windows uden problemer. Desuden så holder batteriet super godt. Og så er den jo i aluminium! <3

- - -

Min nuværende computer er en MBP 15" fra slutningen af 2010 - den er ærligtalt en tand for stor til den rigtigt er bærbar - imo. Den eneste grund til at jeg ikke købte en mindre udgave var at den var en erstatning for min gamle stationære. Jeg fortryder dog mit valg nu og skuler dagligt misundeligt over på min kærestes 13" udgave.

I mit daglige arbejde bruger jeg aldrig den ekstra regnekraft jeg har - og de eneste gange jeg lægger mærke til det er når den slår over på grafikkortet (fremfor det integrede) og derfor bruger mere strøm og bliver varmere. :p

Udover det, så har jeg dog intet at udsætte på min mac - det har været min mest positive oplevelse med hardware og jeg har ikke set nogen andre producenter der har kunnet levere i samme kvalitet. Jeg har ingen problemer haft, og jeg har ikke lavet nogen som helst form for vedligeholdelse på maskinen - men på trods af det kører den stadig 100% fejlfrit og batteriet er som nyt - selv her halvandet år efter anskaffelsen.

- - -

TLDR: Køb en MacBook Air 13". Du vil ikke fortryde det :-)

Jeg kan tilslutte mig Gustavs udsagn, 13" MBA er en virkelig lækker maskine. Jeg anvender selv en på DTU

Batteritiden bør ikke være under 6 timer. Der er ikke noget mere irriterende end at skulle jage stikkontakter.

Det var godt nok lang tid; min nuværende computer holder strøm i en halv time. Mange nye kraftigere bærbare computere kommer da heller ikke meget over 4 timer, så vidt jeg ved?
Hvis jeg skulle købe en maskine til studiet nu ville valget falde på en Macbook Air 13". Perfekt størrelse, dejligt tastatur, massere af regnekraft, lav vægt og så kører den både OS X (ofc), Linux og Windows uden problemer. Desuden så holder batteriet super godt. Og så er den jo i aluminium! <3

Nu bryder jeg mig ikke om OS X, så det har mest været mit argument imod at købe en mac. Kan man godt køre linux og windows på mac uden at skulle omkring boot camp osv.? Jeg ved godt at det nok giver det samme i sidste ende, men jeg sætter alligevel pris på at en computer ikke er bundet til et bestemt OS/program el.lign.
TLDR: Køb en MacBook Air 13". Du vil ikke fortryde det :-)

Hvad var grunden til at vælge Air frem for Pro andet end udseendet/vægten?

Indlæg senest redigeret d. 12.04.2012 15:26 af Bruger #16590
Jeg synes også, at 6 timer lyder af meget lang batterilevetid. Ofte kan man tilkøbe et større batteri til sin maskine, men de er ret dyre.

Min bærbare er min eneste computer (udover en netbook, som jeg vandt), så den skal kunne klare alle mine opgaver. Derfor var jeg mest fokuseret på at få masser af krafter...så er batterilevetiden næsten ligegyldig.

Jeg ved ikke hvad du snakker om. Jeg vil sige 6 timers batteri er meget normalt og meget fornuftigt, at gå efter. Både MBA og MBP'en har 7 timers batteri tid

@Anders, Pointen med mit indlæg var at du ikke skal bekymre dig så meget om krafterne. Du kommer ikke til at udvikle meget ressource krævende ting i obligatoriske fag, og hvis du vælger fag hvor du kommer til det, så vil du alligevel hellere bruge instituttets maskineri. Men når det er sagt, så er alle macs - MBP såvel som MBA - rigeligt kraftige.

6 timer er ikke meget hvis du ikke gider lide under kabel-lænken. Det er da meget rart bare at kunne sætte sig et sted - evt på studiebaren eller ude i solskinnet.

Og for øvrigt, så vil jeg anbefale dig at give OSX et spin. Jeg var selv skeptisk, men jeg besluttede at give det et skud da det kunne køre de spil, som jeg ellers ville have haft windows som dual boot til, og der var terminal access som i linux. Det endte med at blive mit primære O/S og jeg kunne aldrig finde på at vende tilbage til Windows. Linux kunne måske komme på tale - men ærligtalt, så dækker det ikke nogen behov som OSX ikke gør i forvejen.

Angående Air fremfor Pro, så er det primært vægten. Men også at de kommer med SSD diske - det gør den nuværende generation af Pro's ikke - det skal tilkøbes eller sættes i selv.

13" MBA med 128GB SSD, 1.7GHz dual-core corei5, 4GB ram, Intel HD grafik, for 9800. Hvilket er uden studierabat. Mener at eplehuset frederiksborggade giver 10 eller 8 pct rabat til studerende. Det er den maskine jeg selv ville købe hvis jeg skulle købe nyt hardware nu.

Lige et tip: De aktuelle MBA og MBP modeller er midt i deres livscyklus, så det kunne måske betale sig at vente lidt og se tiden an. Link: http://buyersguide.macrumors.com/#MacBook_Air

De seneste rygter jeg har hørt er at der skulle komme nye udgaver på gaden umiddelbart efter Intel frigiver deres næste serie af processorer i slutningen af April.

Som regel ændrer det ikke noget ved prisen, så hvis man kan få bedre hardware for samme penge, ved at vente en lille måned med at investere, så er det da en god plan... :-)

Indlæg senest redigeret d. 12.04.2012 19:11 af Bruger #17015
Pro'en har flere grafiske resourcer bl.a. to grafikkort et til lang batteri tid og et med mere performance, så har den et dvd drev r/w og den kan opgraderes til 8gb ram hvor MBA kun er 4gb max. Desuden er CPU'en lidt hurtigere 2,5ghz max vs 1,8ghz max

t